skip navigation
matprat logo
Frokostegg

Folat / Folsyre / Folinsyre / B9

Folat er et av B-vitaminene og brukes synonymt med folsyre, folinsyre og vitamin B9, som samlebetegnelse for alle relaterte forbindelser med lik biologisk vitaminaktivitet.

Folsyre bidrar blant annet til:

  • normal dannelsen av nye blodlegemer
  • celledeling
  • normalt immunforsvar
  • å redusere tretthet og utmattelse
  • normal homocystein omsetning (høye nivåer kan være forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom)

I følge den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3, er inntaket av folat er lavere enn ønskelig, særlig blant kvinner i fertil alder. Høyt inntak av folat har i flere studier blitt vist å redusere risikoen for utvikling av nevralrørsdefekter i fosterlivet. Nevralrørsdefekter viser seg som en manglende lukking av et antall virvler i ryggraden og som ryggmargsbrokk. Virvelsøylen er oppbygget som et rør og inneholder ryggmargen med hinner som ligger rundt den. Defekten i ryggraden gjør at innholdet kan pose seg ut som et ryggmargsbrokk. Den mengden folat som er vist å forebygge nevralrørsdefekt er vanskelig å få dekket gjennom kosten. Derfor anbefales alle kvinner som er gravide, eller som planlegger å bli det, å ta tilskudd.

Eksempler på kilder til folat i kosten:

  • Leverpostei
  • Egg
  • Flere grønne bladgrønnsaker som grønnkål, spinat og bladsalat
  • Brokkoli og blomkål
  • Belgvekster som bønner og linser
  • Brød og andre kornprodukter bidrar med nærmere 1/3 av folatinntaket i norsk kosthold (Norkost 3)

Folat ødelegges lett under varmebehandling. For at tapene av folat skal være lavest mulig bør ikke maten overkokes eller –stekes. Tilbered fortrinnsvis grønnsaker ved damping, eller kok i lite vann.

Anbefalinger for inntak av folat:

Folat, µg/dag Kvinner Menn Barn
    Gravide Ammende   2-5 år 6-9 år 10-13 år
Anbefalt daglig inntak 300 (400*) 400 400 300 80 130 200

 *Kvinner i fertil alder anbefales 400 µg/dag. Når menstruasjon opphører anbefales 300 µg/dag

  Risikogrupper for mangel For høyt inntak
 

Alvorlig mangel er ikke vanlig, men inntaket er lavere enn ønskelig.

 

 

Småspiste og/eller personer med ensidig kosthold

Kronisk alkohol- eller narkotikamisbruk

Gravide

Enkelte medikamenter fører til økt behov (antiepileptika,  -kolesterolsenkende medikamenter, p-piller)

Kan forekomme ved ukritisk bruk av kosttilskudd

 

 

Folattilskudd bør ikke overstige 1000 µg/dag

*Mangel kan føre til pernisiøs anemi, også kalt megaloblastisk anemi. Ved pernisiøs anemi er blodlegemene umodne og unormalt store. Denne typen anemi kan også skyldes vitamin B12 mangel. Lave nivåer er også assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.43, server:MP-PRD-WEB08 23.10.2017 08:00:17