skip navigation
matprat logo
Matpakkepita

Slik får du mest ut av jernet i maten din

Visste du at det faktisk finnes to ulike typer jern i maten, og at det ikke er ett fett hvilken av typene du spiser? Du kan faktisk spise mat med mye jern, men likevel ikke få i deg nok! Her gir vi deg noen gode tips om hvordan du kan lykkes med å få mest ut av jernet i maten.

Hvor mye av jernet fra maten som kroppen kan ta opp og nyttiggjøre seg, avhenger av flere faktorer. Først og fremt avhenger det av hvor mye jern det er i matvaren og hvilke type jern matvarene inneholder. Hvordan du setter sammen måltidene dine er også viktig.

I animalske matvarer som kjøtt, innmat, lever, fisk og egg finnes det en type jern som er lettere for kroppen vår å ta opp. Dette kalles hemjern, og regnes som jern av høy kvalitet. Lever, innmat, storfe- og lammekjøtt er spesielt gode kilder til hemjern. Kroppen vår kan nyttiggjøre seg 15 - 35 % av dette jernet. Ikke-hemjern finner vi i matvarer som korn, kornprodukter, frukt og grønnsaker. Dette jernet klarer ikke kroppen vår å utnytte like godt, og det er bare 2 - 20 % av dette jernet som tas opp. Det positive er at du kan hjelpe kroppen din med å ta opp mer av ikke-hemjernet ved å være litt lur når du setter sammen kostholdet ditt.  

Vitamin C som du finner i for eksempel appelsinjuice, frukt og grønnsaker, og den såkalte «kjøttfaktoren», som naturlig finnes i kjøtt og andre animalske matvarer, øker opptaket av ikke-hemjern. I praksis vil dette si at jernopptaket fra vegetabilske matvarer som brød øker hvis du drikker et glass juice eller spiser en frukt eller grønnsak ved siden av, og har kjøtt eller fiskepålegg på̊ skiven. Er ikke det smart? Men vent gjerne med te eller kaffe, da disse drikkevarene faktisk reduserer opptaket.

6 gode tips til å få maks ut av jernet i kosten din!

  • Spis magert kjøtt, og kjøttpålegg - jo rødere kjøtt desto mer jern.
  • Spis grove brød og kornprodukter. Jo grovere brødet er desto mer jern inneholder det.
  • Velger du kjøtt eller fisk som pålegg vil også̊ «kjøttfaktoren» sørge for et økt jernopptak fra det grove brødet.
  • Kombiner brødmåltidene med vitamin C. Et glass juice til brødmåltidene og et par skiver paprika som pynt vil øke jernopptaket fra måltidet.
  • Velg mørkegrønne grønnsaker, for eksempel asparges,grønnkål eller ruccula, som tilbehør til middagen.
  • Unngå å drikke kaffe eller te til brødmåltidene dine. 
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.10.1.43, server:MP-PRD-WEB07 22.10.2017 10:30:52