skip navigation
matprat logo
Familie på kjøkken 5

Liten, slapp og trøtt? Barn og jern

Mørketiden har en innvirkning på de fleste av oss, også barna. Mange er slitne, uopplagte og småsyke. Den vanligste næringsstoffmangelen blant norske barn er jernmangel, og flere hangler seg gjennom høsten med redusert immunforsvar og lite overskudd. 

Det er ikke bare de voksnes humør som kan påvirkes av at vi igjen går mot mørkere tider. Også barn og unge kan føle at energien mangler. Som foreldre er det likevel viktig å være oppmerksom på at det kan være andre årsaker som ligger bak.

Råd for god jernstatus

  • Ha et variert kosthold og sørg for at barnet får i seg nok mat
  • Server litt frukt eller juice ved siden av brødmat, grøt og frokostblandinger
  • Velg grovbrød fremfor loff
  • Gi barnet kjøtt- eller fiskepålegg på brødskiven
  • Husk at jo rødere kjøttet er, jo mer jern inneholder det
  • Leverpostei og jernberiket prim til barn er rike på jern
  • Barn bør ikke drikke for mye til måltidet
  • Begrens inntaket av saft, brus, godteri og søt kjeks
  • Inntaket av melk og yoghurt bør ikke overskride 5-6 dl om dagen
  • Ikke alle klarer å få dekket jernbehovet gjennom kosten, og kan derfor ha behov for tilskudd. Ikke gi tilskudd uten at jernmangel er påvist hos lege

Undersøkelser viser at gjennomsnittlig jerninntak ligger under anbefalt nivå for norske barn i alle aldersgrupper. Blek hud, slapphet og konsentrasjonsproblemer kan være tegn på jernmangel. Dårlig jernstatus kan i tillegg bidra til nedsatt immunforsvar og hyppige infeksjoner. Barn har små mager og blir raskt mette. Derfor er det viktig å passe på at maten de spiser er sunn og at den inneholder alle de næringsstoffene som kroppen trenger, jern inkludert. Dårlig jernstatus hos barn skyldes som regel et for lavt inntak av jern, samtidig som de har et relativt høyt behov fordi kroppen er i vekst. Er barnet småspist eller kresen i matveien, er det enda viktigere å inkludere nok jernrike matvarer i kosten.

Grillet biffspyd med søtpotet.

Jern i maten

Kroppen trenger riktig og nok drivstoff for at den skal kunne vokse, utvikle seg og holdes vedlike. Et velbalansert kosthold gir overskudd til fysisk aktivitet, lek og læring. Jern er det næringsstoffet det er lettest å få mangel på, det er derfor lurt å være klar over hvilke matvarer som er gode kilder til dette.

Gode kilder til jern i det norske kostholdet er kjøtt, egg og grove kornprodukter. En god tommelfingerregel er at jo rødere kjøttet er jo mer jern inneholder det. I maten finnes jern i to former. Hemjern finnes hovedsakelig i kjøtt, egg og fisk, og er i en form som kroppen lett kan ta opp og nyttiggjøre seg. Denne formen for jern tas opp uavhengig av hva annet vi spiser og drikker. Jern i grønnsaker og korn kalles ikke-hemjern, og er mindre tilgjengelig for opptak i kroppen. Opptaket av ikke-hemjern kan påvirkes av hva vi spiser og drikker i det samme måltidet. Kjøtt og fisk vil bidra til økt opptak av jern fra korn og grønnsaker. Det samme gjelder vitamin C-rike matvarer, som frukt, bær og grønnsaker. Grovt brød med kokt skinke eller leverpostei og en frukt eller et glass juice ved siden av er i så måte en god kombinasjon.

En halv liter er nok


Melk er ikke jernkilde, og kan sammen med kakao virke hemmende på jernopptaket. Drikker en mer enn en halv liter melk (inklusive yoghurt) kan det resultere i at kostholdet blir fattig på jern. Store mengder melk kan gjøre at barnet drikker seg mett, og dermed spiser lite av andre og mer jernrike matvarer. Melk inneholder mange viktige næringsstoffer som er bra for barn, men det kan allikevel være nødvendig å begrense melke- og yoghurtinntaket for noen. Barnet bør heller ikke spise eller drikke seg mett på saft, brus, søt kjeks og godteri, da dette er matvarer som inneholder lite, om noen vitaminer og mineraler.

Gode jernkilder

  • Kjøtt og kjøttpålegg
  • Leverpostei og innmat
  • Grovt brød og grove kornprodukter
  • Jernberiket prim til barn
  • Jernberiket barnegrøt til de minste
  • Mørkegrønne grønnsaker
  • Erter, bønner og linser
  • Tørket frukt som aprikos og rosiner

Leverpostei, egg eller kjøttkaker

Hva og hvor mye barnet bør spise av ulike matvarer for å dekke anbefalt jerninntak, vil variere avhengig av hvordan kostholdet totalt sett er satt sammen. Verdens helseorganisasjon anbefaler fullamming fram til barnet er seks måneder. Etter å ha introdusert fast føde vil en porsjon jernberiket barnegrøt kunne dekke ca. tretti prosent av anbefalt daglig inntak. For barn opp til seks års alder dekkes anbefalingen på 8 mg per dag ved å spise for eksempel:

  • 2 skiver grovbrød, en og en halv skive med leverpostei og en halv skive med jernberiket barneprim
  • 1 egg
  • 1 kjøttkake med en potet og en bukett brokkoli


For de litt større barna anbefales det noe mer, og størst behov har jenter som har fått menstruasjon. Den månedlige menstruasjonen «stjeler» jern fra kroppen, fordi blodet som tapes inneholder jern. Anbefaling for inntak av jern hos unge jenter rundt 14 års alder er derfor 15 mg.

Sjekk jernstatus hos legen

Jernmangel er den vanligste årsaken til anemi. Når inntak av jern er for lavt i forhold til behov, og vi ikke får nok gjennom kosten, vil kroppen tappes for jern. Lagrene tømmes sakte men sikkert og kan på sikt føre til jernmangelanemi. Ved jernmangelanemi klarer ikke blodet å transportere nok oksygen til kroppens celler. En blodprøve kan fastslå om dette er tilfelle. Symptomene kan være tretthet, svimmelhet, slapphet, nedsatt kondisjon, økt søvnbehov, blekhet i huden, hjertebank og tung pust ved anstrengelser. Det er viktig å være klar over at for mye jern i kroppen kan gi de samme symptomene. Gi derfor aldri jerntilskudd uten å ha fått påvist en sikker jernmangel hos lege.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:10.5.1.23, server:MP-PRD-WEB09 24.06.2017 05:43:27