Rucculasalat med strimlet biffkjøtt

Sunn på MatPrat

Er du blant de mange som har sunnere livsstil som et nyttårsforsett? Gode intensjoner kan være vanskelig å etterleve når den ellers så travle hverdagen igjen er over oss. Her er litt hjelp fra matprat.no til å komme trygt i mål.  Les mer

Svin indrefilet, ytrefilet og flatbiff

Magert svinekjøtt

Magert svinekjøtt er alltid mørt og har derfor kort tilberedningstid! Det passer dagens forbruker godt.  Les mer

salt (Foto: Animalia/Moment Fotografi as)

Salt

Salt er viktig for oss, både fordi kroppen vår trenger salt for å fungere normalt, og fordi salt er viktig for smak, konsistens og konservering av matvarer. Samtidig spiser vi for mye salt, og mange kan ha en fordel av å redusere inntaket.   Les mer

Kålsalat med skinkebiff og appelsin

Kostrådene knyttet til kjøtt

Norske helsemyndigheter anbefaler folk å velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter, og begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt. Hva betyr dette i praksis?  Les mer

Svin ytrefilet med målebånd på vekt

Kjøtt og slanking

Like sikkert som jula kommer i desember så kommer slanketips og forsetter i januar og februar. Mange tror at kjøttet må bort fra kosten dersom fettet skal bort fra kroppen. Er det slik, eller kan du spise kjøtt selv om du vil ned i vekt?  Les mer

Tallerkenmodellen - ytrefilet av svin

Bruk tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen er et hjelpeverktøy for å forsyne seg riktig slik at du kan få i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen.  Les mer

Et mål

Kom i mål

Mange av oss møter det nye året med nyttårsforsetter og friskt mot. Her får du de små tipsene og drahjelpen til å sette deg et realistisk mål, slik at du kan lykkes.  Les mer

Svin ytrefilet med målebånd på vekt

Noen kilo for mye?

Strever du med noen kilo for mye? Da er du ikke alene. Dagens 40-åringer veier betydelig mer enn 40-åringene på 60-tallet gjorde.  Les mer

Jente spiller fotball Shutterstock

Aktivitetstabell og forbrenning

30 minutter fysisk aktivitet er det aller minste vi burde bevege oss i løpet av en dag.  Les mer

Jente jogger

Sunnere livsstil uansett vekt

Om vinteren er det fristende å holde seg innendørs med god mat og drikke, mens treningsturene i kulden uteblir. Ønsker du å bedre formen uten alt for drastiske endringer, er dette mulig.  Les mer

Jente jogger

Minst 30 om dagen!

Regelmessig fysisk aktivitet har mange flere fordeler enn bare å øke forbrenningen din. Her har du 26 gode grunner til!  Les mer

Målebånd

Er du egentlig overvektig?

Det finnes mange måter å vurdere vekten sin på. Den vanligste er å regne ut sin BMI (Body Mass Index) også kalt KMI (Kropps Masse Index).  Les mer

Biff med potet- og sellerirösti

Hva er et sunt kosthold?

Et sunt og variert kosthold sammen med fysisk aktivitet er viktig for både helse og trivsel. Her kan du lese hva norske helsemyndigheter anbefaler at vi skal spise, og som også MatPrat stiller seg bak.  Les mer

Skinkebiff med appelsin og ananas

Sunt renskåret svinekjøtt

Svinekjøtt har en mild egensmak som gjør at de fleste liker det, og det kan kombineres med det meste av smaker og tilbehør. Renskåret svinekjøtt er proteinrikt, magert og rikt på næringsstoffer. Med renskåret svinekjøtt har du et sunt utgangspunkt for utallige middager.    Les mer

Brosjyre måltidet

Lyst til å leve sunnere?

"Måltidet - en verdi å ta vare på" gir enkle tips og praktiske råd til hvordan du lett kan skape en sunnere livsstil.  Les mer

Nøkkelhullsmerket

Se etter Nøkkelhullsmerket

Det finnes etter hvert mange merker og mye informasjon på matvarer. Nøkkelhullet er en merkeordning som skal gjøre det enkelt for deg å velge sunnere når du har det travelt i butikken.    Les mer

Hvordan spise kjøtt på en sunn måte?

Det er ingen grunn til å droppe kjøtt selv om du er opptatt av å spise sunt. Magert kjøtt er tvert imot en viktig kilde til en rekke næringsstoffer. Her får du tips til hvordan du kan spise kjøtt på en sunn måte.   Les mer

Sykling

SUNN LIVSSTIL FOR GOD HELSE

Kosthold, livsstil og helse henger sammen. Et sunt og variert kosthold, kombinert med fysisk aktivitet kan redusere risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, type 2-diabetes, overvekt og fedme, og flere former for kreft.   Les mer