Hvordan spise mer bygg?

I Norge dyrker vi mye bygg, allikevel spiser vi bare 1 % av bygget vi produserer. Både i et miljø- og helseperspektiv kan vi med fordel inkludere mer bygg i kostholdet vårt. Her er noen tips til hvordan du enkelt kan spise mer av den næringsrike kornsorten! 

Bygg har en kortere veksttid og er på mange måter en mer robust kornsort sammenliknet med de andre kornsortene, hvete, havre og rug. Bygg egner seg godt til den korte vekstsesongen og det varierende klimaet vi har her i Norge, og er derfor sorten det dyrkes mest av. I 2017 ble det dyrket 573 898 tonn bygg.

I gamledager utgjorde bygg en større andel av kosten, og ble flittig brukt i flatbrød og grøt. Vi spiser kanskje ikke like mye flatbrød i dag, men mange har en økende interesse for å ta vare på tradisjonene og håndtverket fra gamledager. Er du en av dem - kan du prøve deg på hjemmebakt flatbrød.

I dag går mesteparten av bygget som dyrkes i Norge til dyrefôr, og kun 1% benyttes direkte som menneskemat. Det er hovedsakelig fordi kostholdsvanene våre har endret seg. Vi spiser rett og slett ikke så mye bygg lenger.

99% av bygget som dyrkes i Norge brukes til produksjon av kraftfôr til husdyra våre for å produsere kjøtt, egg og melk. Les mer om kraftfôr.

Bygg er sunt!

For å spise mest mulig norskprodusert mat, er det en fordel å spise mye mer bygg enn det vi gjør i dag. Så hvorfor ikke starte med frokosten - dagens viktigste måltid. 

Byggrynsgrøt er et godt alternativ til havregrøt. Har du dårlig tid - lag en kjøleskapsgrøt med byggryn du enkelt kan ta med deg ut døra. Har du litt bedre tid, kok en byggrynsgrøt av forkokte eller bløtlagte byggryn. Her kan du variere mye, for eksempel koke grynene i kokosmelk, og få en byggrynsgrøt med asiatiske smaker. Til helgefrokosten kan du gjøre litt mer stas på grøten og lage en bakt byggrynsgrøt med gulrot, som du topper med nøtter og tørket frukt. 

>>> Flere frokosttips? Sjekk her!

Helsedirektoratet anbefaler at du spiser grove kornprodukter hver dag, gjerne 4 porsjoner om dagen, for å få i deg nok fullkorn. I dag får bare 1 av 4 voksne i seg nok fullkorn. Å inkludere bygg som en del av kostholdet ditt bidrar til å øke inntaket av fullkornsprodukter.

>>> Les også: Slik får du i deg nok kostfiber! 

Spiser du en del upolert ris og importert pasta kan du med fordel bytte ut noe av dette med byggryn. Byggryn er supert å bruke som metning i supper, for eksempel en lam- og byggrynssuppe, eller i en salat med reinsdyrskav, byggryn og selleri. Du kan også bruke byggryn som tilbehør til kjøtt og fisk. Prøv gjerne lammeboller med byggrissalat, lettsaltet torsk med grønnkål og byggris, eller bytt ut bulgur og couscous i en tabbouleh med byggryn, og server den til lammekoteletter.  

Byggryn er en god kilde til kostfiber. Fiber er bra næring for tarmbakteriene og påvirker bakteriesammensetningen i tarmen. På den måten er kostfiber viktig for immunforsvaret vårt. Å spise fiberrike matvarer gir også en økt metthetsfølelse, og er gunstig for fordøyelsen. 

Nettopp fordi bygg er så mettende kan det også serveres som en rett i seg selv. Den velkjente risottoen kan du fint bytte ut med en bygotto - trendy og sunt! Ha i masse deilige grønnsaker så får du i tillegg i deg en god dose vitaminer. 

Bygg er også en kilde til flere vitaminer og mineraler, blant annet vitamin B₆ og B3, magnesium, kopper og fosfor.

Du kan altså med god samvittighet spise mer bygg!

Sist oppdatert: 27.oktober, 2019.

Referanser:
 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.