Sunnere marinader med KOS

Visste du at en del ferdigmarinader inneholder mye salt og sukker? Dersom du lager din egen marinade har du full kontroll på både innhold og smak. For å gjøre det litt enklere for deg har vi laget en huskeregel, som er alt du trenger for å lage den perfekte marinaden!

Utvalget av ferdigmarinert kjøtt har eksplodert i de senere årene, og tilbudet er ekstra stort i grillsesongen. Ferdigmarinert kjøtt er både enkelt, lettvint og praktisk, men valgmulighetene begrenser seg til det som er tilgjengelig i butikkhyllene og en del marinader kan inneholde mye salt og sukker. For mye salt er ikke bra for helsa, og sukker gjør at maten blir lettere brent. Les mer om hvorfor vi ikke bør spise brent mat.

Et enkelt grep som kan gjøre sommermaten litt sunnere og mye bedre, er derfor å grille rent kjøtt som du marinerer selv. Lager du marinaden selv har du full kontroll på hva som er i, og du kan selv bestemme hvor mye salt du ønsker å tilsette. Å marinere kjøttet selv gir deg også mulighet til å sette ditt personlige smakspreg på grillmåltidet (eller hente inspirajson fra oss!). 

Fra oss til deg - KOS

Vi har en huskeregel, – som vi vil dele med deg: KOS. Det er forkortelsen for Krydder, Olje og Syre, og er alt du trenger for å lage den perfekte marinade. 

Hensikten med å marinere er først og fremst å gi kjøttet ekstra smak, alt etter hva du lager marinaden av. En marinade bør inneholde matolje, krydder og en syrlig væske. Oljen trekker til seg smak fra krydderet og overfører kryddersmaken til kjøttet. Matoljen bør være nøytral på smak og tåle høy varme, som for eksempel rapsolje. Som smakstilsetninger kan man bruke ulike typer krydder, urter, løk og hvitløk. Den syrlige væsken kan være eddik, vin, sitronsaft, surmelk, yoghurt eller lignende.

Salt i ferdigmarinader

Ofte inneholder marinader på flasker og i poser en del salt. Salt er noe vi spiser for mye av. Gjennomsnittsnordmannen får i seg rundt 10 gram salt per dag, og det er dobbelt så mye som anbefalt. Høyt saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, noe som igjen øker sannsynligheten for at man på sikt kan rammes av blant annet hjerneslag og hjerte- og karsykdom. Les mer om salt. 

Salt kan dessuten over tid trekke ut væske fra kjøttet, noe som kan gjøre det tørt og hardt. Og det er enda en grunn til ikke å bruke salt i marinaden. Kjøttet skal gjerne ligge i marinaden i minst et par timer, eller helst over natten. Da vil det spesielt være viktig å unngå salt for å oppnå et best mulig resultat.

Søtt i marinaden

Det er viktig å være klar over at tilberedning av mat ved sterk varme gjør at det kan dannes potensielt kreftfremkallende stoffer, særlig hvis maten blir brent. Jo lenger du steker eller griller, og jo høyere temperatur du bruker, jo mer av disse stoffene vil dannes.

For å minimere dannelsen av disse stoffene bør du unngå sukker, honning eller andre sukkerholdige produkter i marinaden. Sukker gjør nemlig at maten lettere brenner seg, samtidig som det kan dannes enda flere helseskadelige stoffene. Brent mat er hverken godt eller sunt. Dersom du absolutt ønsker å bruke noe søtt på kjøttet under grilling kan det heller være lurt å pensle kjøttet med denne type marinader helt mot slutten av grillingen eller lære deg kunsten å grille over indirekte varme.

Gi liv og farge til maten

Det finnes mange smakstilsetninger og krydder du kan bruke som erstatninger for salt, som kan være med på å fremheve smaken i retten og gjøre den fargerik og fristende.

  • Syrlige ingredienser som eddik, sitron eller lime passer utmerket til kjøtt- og fiskeretter, i tillegg til at det passer godt til ulike grønnsaker, slik som asparges, brokkoli eller i en deilig salat.
  • Løk, som sjalottløk og vårløk, friske urter slik som bladpersille, rosmarin, timian, koriander, basilikum eller oregano og hakkede tomater passer godt i en rekke retter og tilfører mye smak.
  • Andre eksempler på hva du kan smaksette maten med er sopp, mynte, hvitløk og balsamico.
  • Hvis du ikke allerede har prøvd det, er grillet sitron, grillet vårløk eller grillet hvitløk å anbefale på det varmeste.

Grill sitronen for en dypere smak - vakkert og smakfult!

Vil du ta det opp et hakk? Dyrk dine egne urter! Det er ingen underdrivelse at urter som du har dyrket selv, gir en ekstra dimensjon til grillmåltidet. Da åpner du også opp døren for flere urter og smaksvarianter en det du finner i butikken. Kanskje du har mulighet for å sette opp en krydderhage? Eller kanskje du har litt plass til overs i vinduskarmen eller på verandaen? 

Under har vi samlet oppskrifter med noen av våre favorittmarinader, og grilltilbehør med masse god smak. Håper det kan være til inspirasjon! 

God sommer, fra oss i MatPrat. 

Referanser:

Sist oppdatert: 15. mai 2018.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.