Mettet fett

Du har kanskje fått med deg at vi bør begrense inntaket av mettet fett. Hva er grunnen til dette? I hvilke matvarer finner du mettet fett? Og hvilke grep kan du gjøre for å ha et inntak av mettet fett i tråd med det som er anbefalt?

Hvor mye er anbefalt?

Helsedirektoratet gir råd til befolkningen om hvordan sette sammen et sunt kosthold. For mettet fett er anbefalingen at vi bør begrense inntaket til maksimalt ti prosent av kaloriene/energien i kostholdet (energiprosent, E%). Et kosthold i tråd med anbefalingene og rådene fra Helsedirektoratet danner grunnlag for god helse og redusert risiko for sykdom.

Hvorfor bør vi begrense inntaket?

Høyt inntak av mettet fett er i en rekke vitenskapelige studier forbundet med økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom. Fett består av ulike fettsyrer. Mettet fett er et samlebegrep for ulike mettede fettsyrer. De ulike mettede fettsyrene har ulike effekter på helsen vår.  Noen av de mettede fettsyrene er i studier vist å øke kolesterolverdiene i blodet. Spesielt øker LDL-kolesterolet, som ofte blir omtalt som det «dårlige» kolesterolet.

Får vi i oss for mye?

Inntaket av mettet fett ligger i dag høyere enn hva som er anbefalt (10 E%). Det finnes ulike undersøkelser av hvor mye vi får i oss av ulike næringsstoffer og hvor mye vi spiser av forskjellige matvarer. Dagens inntak av mettet fett ligger på mellom 13 og 14 E%.

Hva er hovedkildene til mettet fett?

Fettholdige matvarer inneholder som regel en blanding av ulike typer fett. Fettrike matvarer med høy andel mettet fett er harde eller faste ved kjøleskapstemperatur. Eksempler på matvarer som kan inneholder en del mettet fett er fete meieriprodukter og fete kjøttprodukter. Meieriprodukter og kjøtt er sammen med smør, margarin og oljer de største kildene til mettet fett i kostholdet vårt (se tabell 1). Disse tre matvaregruppene utgjør til sammen 87 prosent av det mettede fettet i norsk kosthold.

 

Tabell 1: Matvaregruppers bidrag av mettet fett i norsk kosthold

Matvaregrupper

Prosent

Melk, fløte og ost

47

Kjøtt og kjøttprodukter

20

Smør, margarin og olje

20

Kilde: Norkost 3, Helsedirektoratet, 2012.

Hvordan begrense inntaket av mettet fett?

Det er hva vi spiser i hverdagen som er viktigst når det gjelder å ha et sunt kosthold. Et kosthold i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet danner grunnlag for et sunt og variert kosthold. Kostholdet bør bestå av rikelig med grønnsaker, grove kornprodukter, frukt og bær. Det anbefales å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og gjerne også som pålegg. Vi bør velge matoljer og myk margarin fordi disse produktene inneholder mindre mettet fett enn smør og hard margarin. Kostrådene anbefaler oss å velge magert kjøtt og magre meieriprodukter til hverdags. Nøkkelhullsmerkede produkter inneholder mindre fett, salt og sukker, og kan derfor være et nyttig verktøy når vi handler inn mat. Les mer om kostrådene på helsenorge.no.

Synlig og usynlig fett

Dersom du ønsker å redusere inntaket av mettet fett er det viktig å velge rett innenfor de matvaregruppene som bidrar med mest. På noen matvarer kan vi med det blotte øye se fettet, mens på de aller fleste matvarer er det «usynlig»: Det usynlige fettet finner vi i fete meieriprodukter som fløte og rømme, ost og iskrem, og i fete kjøttprodukter som servelat, pølser og medisterkaker.

 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.