Fett i kostholdet

Et sunt kosthold må inkludere en viss mengde fett. Foruten å bidra med energi bidrar fett også med fettløselige vitaminer og livsnødvendige fettsyrer. Fett deles inn i mettet og umettet fett. I de fleste matvarer finner vi en kombinasjon av ulike typer fett.

Hvor kommer fettet vi spiser fra?

Fett finner vi i svært mange matvarer. Fett er en av kroppens viktigste energikilder, og gir oss samtidig fettløselige vitaminer og nødvendige fettsyrer. Mengden fett i ulike matvarer varierer mye. Smør, margarin og oljer er selvfølgelig de matvarene som inneholder mest fett, men en del fett finner vi også i nøtter, frø og kjerner. Ulike typer oster og spekepølser har vanligvis også høy fettandel. De matvaregruppene som bidrar med mest fett i kostholdet vårt er meieriprodukter og kjøtt (se tabell 1).

Tabell 1: Hovedkilder til fett i norsk kosthold:

Smør/margarin/olje                    

23 %

Melk/yoghurt/fløte/ost               

21 %

Kjøtt og kjøttprodukter                  

20 %

Kilde: Norkost 3, Helsedirektoratet, 2012

Umettet og mettet fett

Fettet i maten består av forskjellige typer fett. Vi skiller mellom mettet og umettet fett. Umettet fett deles videre inn i enumettet og flerumettet fett. Konsistensen på fettet når det har stått i kjøleskapet kan gi en pekepinn på hvilke fettsyrer det er mest av. Oljer inneholder mest umettet fett. Umettet fett holder seg flytende eller mykt når det er kaldt. Andre matvarer som inneholder en god del umettet fett er nøtter og frø, fet fisk som laks og makrell. Mettet fett er derimot hardt eller fast ved kjøleskapstemperatur. Eksempler på matvarer som har en høy andel mettet fett er smør, fete oster og fete kjøttprodukter.

Spiser vi for mye fett?

Helsedirektoratet gir anbefalinger om hvor mye vi bør få i oss av ulike næringsstoffer. De anbefaler at kalorier fra fett bør utgjøre mellom 25 og 40 prosent av totalt energiinntak (dette kalles for energiprosent E%). Anbefalingen for fett er summen av mettet, enumettet og flerumettet fett. Gjeldende anbefalinger for inntak av de ulike typene fett kan du se i tabell 2. Gjennomsnittlig fettinntak utgjør i dag 36 E% (Utviklingen i norsk kosthold), og er dermed innenfor anbefalingene.

 

Tabell 2: Anbefalinger for inntak av fett

Type fett

Energiprosent (E%)

Kostens totale fettinnhold

25 - 40

Enumettet fett

10 -20

Flerumettet fett

5 - 10

Mettet fett

maks 10

Kilde: Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, Helsedirektoratet, 2014.

For mye mettet fett i norsk kosthold

Den gjeldende anbefalingen er at mettet fett bør begrenses til maksimalt 10 E%. I dag er inntaket av mettet fett høyere enn anbefalingen. Avhengig av hvilket tallsett som benyttes, ligger dagens inntak av mettet fett på mellom 13 og 14 E%. Meieriprodukter er den største kilden, og kjøtt og kjøttprodukter er den nest største kilden til mettet fett i norsk kosthold. Helsedirektoratet anbefaler derfor at vi velger magre meieriprodukter, magert kjøtt og magre kjøttprodukter til hverdags. Et godt verktøy for å finne frem til de magrere produktene i butikken er å se etter nøkkelhullsmerket. For å lese mer om kostrådene fra Helsedirektoratet gå inn på helsenorge.no.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.