Egg gjør deg sterkere

I egget finner du en lang rekke av næringsstoffer som kroppen din behøver for å fungere optimalt. Visste du at flere av disse næringsstoffene også spiller en rolle for å holde både hodet, kroppen og immunforsvaret sterkt?

Egg er en næringstett matvare. Det er en kilde til hele tolv ulike vitaminer og mineraler, og inneholder dessuten biotin og kolin, som har vitaminlignende effekter i kroppen. Egget kan derfor med rette omtales som naturens egen multivitamin-kapsel. I tillegg er egg rikt på protein, enumettet fett og omega 3 fettsyrer.

Et sunt kosthold vil bidra til å danne et godt grunnlag for sunn og sterk kropp. I egget finner vi mange av de næringsstoffene som spiller en rolle for dette, slik som proteiner, vitamin D og jern. Egg er med andre ord POWERFOOD.

Muskelmat

Mange tenker nok først og fremst på egget som en proteinrik matvare som derfor er positivt for musklene våre, og en matvare som holder oss gode og mette.

Proteiner i maten er bygd opp av ulike aminosyrer. Disse aminosyrene finner vi også i muskulaturen vår. Kroppen klarer å produsere noen aminosyrer selv, mens andre er vi helt avhengige av å få tilført gjennom kosten. Vi kan derfor snakke om ulik proteinkvalitet i matvarer. Egg inneholder alle de essensielle aminosyrene, og består dermed av høykvalitetsprotein.

I egg finner vi dessuten vitamin D. Vitamin D er nødvendig for at musklene skal fungere normalt. Anbefalt daglig inntak av vitamin D er 10 mikrogram. Dersom man ikke tar tran eller annet tilskudd av vitamin D, så kan det være vanskelig å dekke anbefalingen. Egg er den tredje viktigste matvarekilden til dette vitaminet i norsk kosthold. Gjennom to egg dekkes over 40 prosent av anbefalingen.

Skjelett

Som de fleste vet så hjelper proteiner oss til å bygge muskler og opprettholde den muskelmassen vi har, men det mange kanskje ikke er klar over er at proteiner også har en funksjon når det gjelder å bygge et sterkt skjelett.

Kalsium er en viktig bestanddel i skjelettet vårt, men uten vitamin D klarer ikke skjelettet å nyttiggjøre seg kalsium fra maten. Man kan tenke på vitamin D som en nøkkel som låser opp døren inn til skjelettet for kalsium.

Immunforsvar

I egg finner vi også en rekke næringsstoffer som har viktige roller i å bidra til et godt og sterkt immunforsvar: folat, vitamin B12, vitamin D, selen, jern og vitamin A. i tillegg er egg rikt på vitamin E, som beskytter cellene i kroppen mot oksidativt stress.

Overskudd

Et velbalansert kosthold er essensielt for at man skal ha ork i hverdagen. Gjennom sunne og varierte måltider vil kroppen få i seg alle de næringsstoffene den trenger. Med egg på tallerkenen får du en god dose folat, vitamin B12, riboflavin og jern, som alle bidrar til at man føler seg mindre trøtt og slapp.

Jern er det mineralet som det vanskeligst å dekke behovet for gjennom kosten. Spesielt utsatte for jernmangel er små barn, unge jenter, kvinner i fertil alder og gravide. Jern inngår i hemoglobin. Hemoglobin tar opp oksygen fra lungene og frakter det ut til alle cellene i kroppen. Anbefalingen for jern for unge kvinner er 15 milligram daglig. Menn trenger noe mindre. Med en porsjonsomelett får du i deg 1/6 av denne mengden.

Kostråd

Både kroppen og hodet fungerer best når blodsukkeret er stabilt. Jevn måltidsrytme og godt sammensatte måltider bidrar til dette. Velg grove kornprodukter, poteter og fullkornvarianter av pasta og ris fremfor produkter med fint mel. Spis rikelig med grønnsaker, frukt og bær og inkluder magre meieriprodukter i det daglige kostholdet. Vi bør spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter til hverdags. Dette er råd som er i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet. Egget har også sin naturlige plass i et sunt, norsk kosthold. Det kan du lese mer om her .

Sunn livsstil

Legg i tillegg inn fysisk aktivitet i hverdagen. Fysisk aktivitet bidrar til god helse og mer overskudd i hverdagen. Det er veldokumentert at ved å være fysisk aktiv får man dessuten sterkere skjelett, muskulatur, hjerte og immunforsvar. Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter aktivitet daglig. For barn er anbefalingen 60 minutter.

Kilder og referanser
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.