Anbefalinger om egg

Egg er en matvare med et høyt innhold av en lang rekke næringsstoffer med viktige oppgaver i kroppen. I dag ligger gjennomsnittlig forbruk av egg på cirka et halvt egg daglig.

Ett egg om dagen …

Kort oppsummert viser forskningen at egg trygt kan inngå i et ellers sunt og variert kosthold. En rekke studier finner ingen sammenheng mellom et moderat inntak av egg og risiko for hjerte- og karsykdom. Et gjennomsnittlig inntak tilsvarende ett egg daglig, som er det dobbelte av hva vi spiser i dag, ser ikke ut til å være forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom for den friske delen av befolkningen. For øvrig bør kostholdet være variert. Kostrådene fra Helsedirektoratet er en god rettesnor for hvordan sette sammen et kosthold som er bra for kroppen og helsa.

Hva bidrar egg med?

I Norge har inntaket av egg holdt seg stabilt de senere årene, og tilsvarer i dag om lag et halvt egg per person per dag. Fordi forbruket av egg er relativt lavt sammenlignet med en del andre matvarer, så bidrar ikke egg med mer enn to prosent av energien i kostholdet vårt. Likevel er det den tredje største kostkilden til vitamin D, og den nest største kilden til vitamin E.

Egg er en såkalt næringstett matvare. Det vil si at det inneholder mange næringsstoffer, men relativt få kalorier. Dersom du spiser en porsjonsomelett (2 egg) gir dette 160 kalorier, men også hele tolv ulike vitaminer og mineraler, og stoffene biotin og kolin, som har vitaminlignende effekt i kroppen. I tillegg til at det er rikt på protein, enumettet fett og omega 3 fettsyrer.

Helsedirektoratet gir ingen konkrete anbefalinger om inntak av egg. Kostrådene er basert på oppsummering av forskningen slik den står i dag. I kunnskapsgrunnlaget for kostrådene (2011) ble det konkludert med at det ikke er vist noen sammenheng mellom inntak av egg og kroniske sykdommer.

Egg inneholder som nevnt en rekke næringsstoffer som er bra for oss, men eggeplommen er også kolesterolrik. På grunn av dette har norske helsemyndigheter uttalt at det ikke er ønskelig at inntaket av egg øker. Høye kolesterolverdier i blodet er knyttet til økt risiko for hjerte- og karsykdom. Det er imidlertid bred faglig enighet om at kolesterolet vi får i oss gjennom mat har lite eller ingen påvirkning på kolesterolverdiene i blodet hos de aller fleste. Derfor kan de aller fleste av oss inkludere kolesterolholdige matvarer i det daglige kostholdet, uten at det innebærer noen helserisiko. Derimot tilfører du kroppen flere viktige næringsstoffer. Du kan lese mer om egg og kolesterol her.

Referanse

 

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.