SUNN-kategorien på matprat.no

I kategorien SUNN på matprat.no finnes mange hundre oppskrifter. Felles for disse er at de alle er næringsberegnet. Oppskriftene er basert på å dekke forbrukerbehovet til friske personer i en travel hverdag.

Energibehov, måltidsrytme og måltidsituasjon

Alle oppskrifter som tilhører SUNN-kategorien er næringsberegnet. SUNN er delt inn i to underkategorier: sunn og rask og sunne fristelser. I sunn og rask inneholder oppskriftene maks 550 kcal per porsjon. Dette er hverdagsretter som er relativt rask og enkel å tilberede, noe som betyr at ingredienslista heller ikke er for lang. I tillegg er det lagt vekt på at ingrediensene skal være tilgjengelige over hele landet. Av den grunn bruker vi av og til også noe hel- og halvfabrikata. I den nye kategorien sunne fristelser inneholder oppskriftene maks 650 kcal per porsjon. Her er sunnhet like viktig, men vi har sluppet opp på antall ingredienser, vanskelighetsgrad og tidsbruk. Øvre grense for kaloriinnhold er også noe økt. Her finner du sunne retter som gjerne kan brukes i gjestesituasjoner eller i helgene.

Kaloriinnholdet er beregnet ut fra en norsk gjennomsnittskvinne som er relativt lite fysisk aktiv, med et energiforbruk på 2200 kcal per dag, og som ønsker å være i vektbalanse. Dermed utgjør en oppskrift som du finner under knappen SUNN mellom 25-30 % av dagsbehovet til energi. Disse tallene er hentet fra Nordiske Næringsstoffanbefalinger 2012.

For å ha overskudd til alle dagens gjøremål og for å holde fokus på det man skal gjøre er det lurt å tilføre kroppen energi jevnlig. Samtidig er sjansen mindre for at man blir så sulten at man overspiser til neste måltid hvis det ikke går for lenge mellom hver gang man spiser. For at det skal være plass til flere måltider i løpet av dagen har vi derfor lagt våre porsjoner relativt lavt i energiinnhold.

Næringsberegnede oppskrifter

Næringsberegningen av hver enkelt oppskrift finner du under ingredienslisten. Her oppgis innholdet av fett, karbohydrater og proteiner, i tillegg til kalorier. Samtidig oppgis innholdet av jern, som er det næringsstoffet det lett kan bli for lite av i kosten. Det ikke satt kriterier for andelen av de ulike næringsstoffene, men det tas naturligvis hensyn til dette i utviklingen av oppskrifter. Måltidenes sammensetning av karbohydrater, fett og proteiner vil naturlig variere mellom de ulike måltidene i løpet av en dag. Det er det totale kostholdet gjennom en hel dag og over tid som er av betydning for helsen, og ikke ett enkelt måltid.

På grunn av kaloribegrensningen i SUNN-oppskriftene vil det være en naturlig begrensning av hvor høyt fettinnholdet kan være. Fett inneholder nemlig over dobbelt så mange kalorier per gram enn karbohydrater og proteiner. I oppskriftene i denne kategorien benyttes det generelt ikke for eksempel helfete meieriprodukter eller fullfet kokosmelk.

Sunnere hverdag

Det er også viktig å ta hensyn til hvor store porsjoner du spiser. Derfor har vi satt som et kriterium at renskåret kjøtt i en porsjon kan utgjøre opptil 150 gram. Fetere stykningsdeler som entrecôte brukes ikke. Ved bruk av kjøttdeiger, pølser og andre bearbeidete kjøttprodukter har de magrere alternativene blitt valgt. Alle kjøttprodukter skal oppfylle kriteriene for Nøkkelhullsmerket. Det vil si at kjøttproduktet maks kan inneholde 10 gram fett og 5 gram sukker per 100 gram vare, og bestå av minst 50 prosent kjøtt. 

Frukt og grønnsaker er viktige bestanddeler i et sunt kosthold, samtidig som svært mange nordmenn spiser for lite av dette. Av den grunn etterstreber vi også at maten skal inneholde mye av dette. Vi har ingen fastsatte kriterier for innhold av salt og sukker, men dette er også noe vi tar hensyn til. I de senere årene har det blitt god tilgjengelighet på fullkornsprodukter av for eksempel pasta og ris. I alle de nye oppskrifter som utvikles bruker vi hovedsakelig dette.

Det er viktig å være klar over at du kanskje trenger mer eller mindre energi i et måltid, og at du derfor må justere porsjonsstørrelsen i forhold til ditt behov. Dersom du trener mye, har en fysisk krevende/aktiv jobb, ønsker å gå opp i vekt, har en større kropp enn gjennomsnittet, eller har spist veldig lite tidligere på dagen, så må du kanskje spise mer enn hva en porsjon i SUNN-oppskriftene våre tilsier. Menn trenger også mer energi enn kvinner fordi de som regel har større kropper og høyere muskelmasse. Muskler brenner mer energi enn hva fettvev gjør. Med alderen vil muskelmassen for de aller fleste gå ned, og dermed vil også behovet for energi gå ned. En svært stillesittende hverdag, eller et ønske om vektreduksjon gjør at du kanskje trenger enda litt mindre energi. Da er et lurt tips å øke grønnsaksandelen ytterligere. Ved en vektreduksjon bør ikke energiunderskuddet være mer enn 500 til 1000 kcal.

Når vi i MatPrat snakker om sunt kosthold tar vi utgangspunkt i norske helsemyndigheters anbefalinger som er ment for den friske delen av befolkningen. Derfor har vi ikke fokus på spesialkost og dietter.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.