Ukemeny uke 8/2019

Trenger du inspirasjon til hva du skal ha til middag denne uken? Her får du middagstips fra oss.

SELLERIBIFFER MED VARM LINSESALAT

Sellerirot er en klassisk suppegrønnsak som sammen med gulrot, løk og purre er basisgrønnsaker i uendelig mange retter. Her spiller den førstefiolin i en vegetarisk middag. Skåret i tykke skiver og stekt til den er helt mør. Smaken er mild og deilig aromatisk. 

KREMET FISKESUPPE

Her er en rask og enkel fiskesuppe som varmer godt og smaker nydelig. Om du er glad i reker eller blåskjell, er det kjempegodt i suppa også!

KYLLINGGRYTE MED KOKOSMELK

En enkel, rask og velsmakende rett med strimlet kyllingkjøtt, som du har på bordet i løpet av en liten halvtime. Vi har brukt vanlig karripulver, men du kan godt spice den opp med currypaste om du liker det litt hot.

SKREIKOTELETTER MED POTETSTAPPE OG GREMOLATA

Skreikoteletter er et perfekt måltid i seg selv, og med en god stappe og gremolata vil dette helt klart bli en hit. 

LAMMESKIVER MED ROTGRØNNSAKER OG URTESMØR

Skiver av lammelår er saftig og mørt, og enkelt å lykkes med. Sammen med rotgrønnsaker og urtesmør er dette en lettlaget og smakfull middag.

LASAGNE

Nordmenn har mange favoritter fra det italienske kjøkken, deriblant hjemmelaget lasagne. Ovnsretten som består av kjøttsaus og ostesaus lagvis med pastaplater er blant våre mest populære oppskrifter. 

TRADISJONELL ERTESUPPE

Tradisjonell ertesuppe kokt på svineknoke er god, solid bondekost som egner seg året rundt til både hverdag og fest. Og pannekaker hører med som dessert!

UKENS DESSERT

SJOKOLADEPUDDING

Sjokoladepudding er desserten man husker fra barndommen som fortsatt er barnslig god. Lag den gjerne i små porsjonsskåler, og server med hjemmelaget vaniljesaus, pisket krem og revet sjokolade. 

UKENS BARNEVENNLIGE OPPSKRIFT

BRYTEBRØD

Her er et vakkert, enkelt og godt brytebrød som er morsomt å lage. Vi har drysset over litt svarte sesamfrø som pynt, men her kan du også bruke hvite sesamfrø, valmuefrø eller lage det uten frø. Hvis du vil lage et grovt brød, bytter du ut halvparten av melet med sammalt hvete. 1 porsjon gir 8 små rundstykker.

Se forrige ukes ukemeny for flere gode middagstips.

 

Kommentarer

    Se alle kommentarer...

    Pga ferie er kommentarfeltet stengt i juli.