Vinter

Året startet med fokus på å redusere matsvinnet i samfunnet vårt. I 2016 kastet norske forbrukere hver femte bærepose med mat, og som et ledd i å bekjempe dette lanserte MatPrat konseptet Gjenoppskrifter. Gjenoppskrifter er to og to oppskrifter som hører sammen. Halvparten av ingrediensene til middag den ene dagen og den andre halvparten til middag den andre dagen.

Råvarene i denne perioden var svin og kylling og for kampanjen «vinter» ble det utviklet 20 gjenoppskrifter, seks taktiske filmer og en profilfilm. Kampanjen gikk både på TV, sosiale medier, web-TV, podcast og digitale medier, i tillegg til matprat.no. Det ble også gjennomført en stor produksjon av tipsfilmer.  Hele femten omhandlet tips til bruk av restemat.




Mattrygghet og kjøkkenhygiene er også viktige områder for MatPrat og i denne perioden ble det produsert én lang og tre korte filmer, samt en nett-quiz.

I tillegg ble det utviklet nytt og spennende innhold til matstart.no. I forbindelse med dette ble det lagt ressurser i annonsering i betalte medier rettet mot foreldre med barn i riktig MatStart-alder. Antall besøkende (økter) gikk opp 144 % sammenliknet med samme periode i fjor.

Rein var også en viktig råvare i vinterperioden. Rein er en sjelden råvare og i Norge er det kun nok til 300 gram per person. På bakgrunn av dette utviklet MatPrat konseptet «300gram» gjennom å bruke det viktigste grammet på sosiale medier instaGRAM.

Konseptet besto av en film som ble laget av 300 av folkets egne instagrambilde. Dette ble gjennomført via en konkurranse hvor forbrukerne og reindriftsnæringen ble invitert til å sende inn sine instagrambilder av naturopplevelser, opplevelser med rein og måltidsøyeblikk som inkluderte reinkjøtt.

På matprat.no ble det også laget en kampanjeside for å vise bredden i oppskrifter og artikler med reinkjøtt. I tillegg ble det utviklet en egen oppdelingsguide på rein som viser riktig tilberedning på de ulike stykningsdelene, oppdelingsplansjer og en Norsk-Samisk ordbok med de ulike stykningsdelene. 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.