MATSTART – SLIPP BARNA LØS PÅ KJØKKENET!

matstart.no er et nettsted med oppskrifter spesielt tilrettelagt for barn, der matglede og mestringsfølelse står i sentrum.

Matkompetanse blant barn og unge er viktig! De aller fleste vil smake på mer når de har laget det selv, og basiskunnskapene på kjøkkenet vil gjøre at man i ung alder lærer seg mer om et godt og næringsrikt kosthold. I tillegg er mestringsopplevelsen viktig for alle, både unge og voksne. Oppskriftene på matstart.no er utviklet og tilrettelagt for barn og unge i alderen 9-12, men nettstedet brukes av både yngre og eldre barn, i tillegg til voksne, familier og også i skolefaget Mat og Helse.

I 2016 ble det produsert 65 nye oppskrifter til matstart.no, i tillegg til helt ny matpakke-kategori. I tillegg hadde vi fortsatt fokus på etter skoletid-retter, som barn trygt kan lage på egen hånd. Målgruppen for MatStart er barn i alderen hvor man begynner å gå hjem alene etter skolen. Det er viktig med gode og sunne alternativer når man kommer sulten hjem og det er lenge til middag.

DE MEST BESØKTE RETTENE PÅ MATSTART I 2016 ER:

-              Havrepannekaker

-              Verdens beste vafler

-              Stekt ris

-              Pannekaker

-              Smoothie

-              Vårruller

-              Vennemuffins

-              Amerikanske pannekaker

-              Risboller

-              Arme riddere

NOEN KOMMENTARER FRA BRUKERNE:

Verdens beste vafler:

Tille Mari 10 år: Kjempe morsomt å lage disse vaflene😄 Jeg lagde disse vaflene med bestevenninen min😘😘 Disse vaflene er såååååååååå gode!

Vårrull:

Ludvik, 8 år: Jeg laget maten selv og den var kjempe god. Familien syntes det samme!!

Johanne, 10 år: Det var helt fantastisk, jeg har ikke lagt mat før til hele familien (middag)! Dette må vi bare ha flere ganger til middag!!!!! Foresten elsker nettsiden deres, klarer meg ikke uten!

Stekt ris:

Hanne, 12 år: Dette var kjempegodt! Tips😉 vi lagde dette I midten av romjulen og vi hadde igjen litt ribbe. Vi skjerpe av svoren og benene. Så skar vi ribben I terninger og stekte sammen med resten

Hjemmelagde fiskepinner:

Sher, 10 år: Er det dere som lager disse fantastiske oppskriftene?