Jul

I forbindelse med julen 2016 ble konseptet fra 2015; Norsk Juleindeks, videreført. Norsk juleindeks er en uformell måling som viser norske forbrukeres julestemning fra dag til dag, i perioden 24 november til 24. desember. Basert på dagens julestemning anbefalte MatPrat dagens oppskrift. Utviklingen i Norsk Juleindeks ble daglig oppdatert på nettsiden norskjuleindeks.no og dette var et virkemiddel for å skape oppmerksomhet i juleperioden. 

Fokusråvarer for perioden var lam, svin og kalkun. I tillegg ble det også gjennomført en mindre kampanje for reinkjøtt i romjul og mot nyttår.

Konseptet for uttaket knyttet til rein var «12 reinsdyrretter du vil imponere med» som viste til forretter og hovedretter med filet, og «Overrask med julens villeste middag» hvor utradisjonelle middager med reinsdyrskav ble løftet. Temasiden til reinsdyr ble justert for å treffe disse behovene. Kampanjen var heldigital, og bestod av uttak i sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube, native ads og bannerannonser.

For de andre råvarene ble det produsert en reklamefilm, som i likhet med sommerkampanjen løftet frem MatPrat sine ansatte for å vise den matfaglige kompetansen. I tillegg ble det produsert 16 oppskriftsfilmer med matretter ut fra prosent julestemning til bruk i sosiale medier og web-tv, og 12 tipsfilmer på tradisjonell julemat som ribbe, pinnekjøtt og kalkun, samt inspirasjonsretter.


Sosiale, egne og fortjente medier var det viktigste kanalene for denne kampanjen og det ble produsert en oppsummeringsfilm for Facebook som viste utviklingen i julestemningen.

matprat.no bød på hele 15 temasider som ivaretok førjuls-, jule- og nyttårsmaten. Alt fra rask førjulsmat til julekaker, tapas, festmat og tradisjonelle juleklassikere.


matstart.no lanserte MatPrat hele 12 nye oppskrifter, fra spiselige gaver til julebakst og gode middager til denne perioden.

Når det gjelder fortjente medier var det store interesse for Juleindeksen, og MatPrat fikk mye omtale av TV2 God morgen Norge, NRK Nitimen, P4 i tillegg til flere papir- og nettmedier. I tillegg til dette samarbeidet MatPrat også med Nitimen i romjulen, hvor de de matfaglige rådgiverne bidro med matinspirasjon, -informasjon og kunnskap på direktesendt radio.

Daglig leder i Opinion, John Lauring Pedersen, holdt også et innlegg på Pecha Kucha 1. desember. Tema var «Reisen til Julestemningen», som inneholdt statistikk fra julekampanjen Norsk Juleindeks 2015. 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.