ÅRETS HØYDEPUNKTER

Det ble gjennomført syv omfattende kampanjer i 2016 i tillegg til den faste aktiviteten. Her finner du noen av høydepunktene. Mer om kampanjene finner du under kampanjeperioder. 

Konseptet Gjenoppskrifter ble en stor suksess i 2016. Temaet var reduksjon av matsvinn. Les mer om selve konseptet under kapittelet som omtaler kampanjenperioder. 

Kampanjen genererte mye positiv omtale og Matprat var også på TV2 God morgen Norge og fortalte om konseptet Gjenoppskrifter.

I tillegg vises det til følgende resultater:

  • Så mange som 59% av de spurte, svarte at de hadde sett kampanjen.
  • 70% svarte at de syntes filmene tok opp en viktig problemstilling,
  • Det var hele 24% som uhjulpet visste at MatPrat var avsender av Gjenoppskrifter.

I forbindelse med årets skolestart-kampanje var MatStart også tilstede på Miniøya. Selv om Minøya gikk av stabelen før Skolestartkampanjen, var arrangementet tilrettelagt med aktiviteter som knyttet det opp til kampanjekonseptet. I løpet av to dager i juni var over 2000 barn innom MatStart-standen på barnefestivalen, for å lage omelett med kyndig assistanse fra MatPrat. I tillegg gjennomgikk de også en rekke andre aktiviteter som for eksempel et smakskurs med alle de fem grunnsmakene.

I 2016 ble også første del av den langsiktige satsningen på egg gjennomført. Formålet med denne satsningen er å synliggjøre eggets kvaliteter og bruksområder, samt eggets ernæringsmessige egenskaper som viktige del av et sunt kosthold. Det kreative konseptet ble bygget rundt tre reklamefilmer som skulle vekke oppmerksomhet og vise at egg kan mer enn du tror. Les mer om konseptet under kapittelet som omhandler kampanjeperioder. I forkant av denne kampanjen ble det utviklet over 50 oppskrifter som bidro til å vise bredden i eggets bruksområder på en innovativ måte.

Det norske lammet var fokus i høstperioden, og for å markere dette arrangerte MatPrat for første gang mat- og musikkfestivalen ByLam. Dette var et samarbeid med By:larm, og den 13 oktober fylte foodtrucks og matboder Youngstorget i Oslo. Formålet var å vise det norske lammekjøttets kvalitet og mangfold. Dette resulterte i over 4000 besøkende og mye positiv omtale i magasiner, aviser, radio og tv. Les mer om konseptet under kapittelet om kampanjeperioder.  

Mot slutten av året var det igjen klart for å måle den norske julestemningen gjennom Norsk Juleindeks. Indeksen var en videføring av konseptet fra 2015. Samarbeidspartnerne i 2016 var Opinion, Google og Retriever, og fra den siste uken i november og til og med julaften foretok Opinion undersøkelser for å avdekke hva julestemningen i landet var. 200 tilfeldig utvalgte personer ble kontaktet hver dag og bedt om å svare på spørsmål for å kartlegge julestemningen deres. Basert på dette offentliggjorde MatPrat dagens matanbefaling. Kampanjen genererte mye omtale i media og da spesielt på radio. MatPrat var ofte å høre på Nitimen i juleperioden.

Tipsfilmer ble også viktig for MatPrat i 2016. I disse filmene vises nyttige tips knyttet til matlaging, oppskrifter eller matsvinn og i løpet av året ble det produsert totalt 104 filmer. Disse ble distribuert i egne kanaler; matprat.no, Faceboook, Instagram og Youtube. I tillegg ble det også laget hele 15 Podcast episoder med alt fra enkle tips med egg, til hjemmelagde pølser og lammeburger.

I 2016 MatPrat mottok også en rekke priser for sitt arbeid i 2015. Totalt mottok MatPrat følgende priser:

  • To gull i Gulltaggen, for Juleindeksen i kategoriene Integrert og Data.
  • To sølv i Gulltaggen, for Kampanjeside og Beste digitale arbeid for Juleideksen.
  • Sølv i Sølvtaggen for «Tegn din egen pepperkakeform» under julekampanjen 2015.
  • Bronse fra Max Marketing Mix for datadrevne tjenester av Juleindeksen.
  • Bronse (ingen fikk gull og sølv!) i mobil i Gullblyanten for podcast.
  • Bronse fra Gullblyanten for Norwexico
  • Diplom i håndverk i Gullblyanten for Oppskriften over alle oppskrifter (Kampanjen for Norsk lam verdensklasse).
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.