skip navigation

matprat.no

Vår hovedplattform

MATPRAT.NO

Vår hovedplattform matprat.no hadde i 2015 en økning på 30% fra året før, med over 22 millioner besøkende på tvers av desktop, mobil og nettbrett, og over 55 millioner sidevisninger. Juli var, som forventet, måneden med lavest besøkstall med rundt 1,2 millioner besøk. Allikevel var dette en økning på 300,000 brukere fra samme måned i 2014.  Desember var årets beste måned med en økning på rundt hele 1,2 millioner besøk. På nyttårsaften opplevde vi en «all time high» da våre kalkunoppskrifter ble vist over 85,000 tusen ganger. Dette er det høyeste oppskriftstallet (etter råvarekategori) som har forekommet i løpet av en dag.

Vår nysatsning, nettsiden for barn matstart.no, leverte også over all forventning med over 650 000 besøkende. I perioden rundt skolestart og opp mot jul var det spesielt mye trafikk. Ellers er siden jevnt besøkt utover i året, med gjennomsnittlig rundt 1800 besøkende daglig.  I tillegg fortsatte den positive utviklingen i sosiale medier med facebook og instagram som det to klart største plattformene med henholdsvis over 150 tusen og 30,000 følgere. Det var en jevn økning i aktivitet (deling, kommentarer og likes) på sosiale medier i løpet av hele 2015, men særlig kraftig økning fra høsten og ut året

Fortjente- og sosiale medier er derfor et viktig element i vår kommunikasjon og bidrar til å skape den nødvendige helheten som trengs for å oppnå størst mulig gjennomslagskraft rundt våre budskap. I 2015 oppnådde vi følgende resultater knyttet til denne typen omtale:

• MatPrat ble omtalt eller nevnt i totalt 1 825 medioppslag i redaksjonelle medier i perioden
  • 64% av omtalen var i papirmedier, 35% i nettmedier og <1% i TV/Radio
  • Det var i desember det ble publisert flest artikler som nevnte eller omtalte MatPrat
  • Hamar Arbeiderblad var det enkeltmediet som publiserte flest oppslag etterfulgt av Varden. Totalt ble MatPrat nevnt eller omtalt i 251 medier
  • I sosiale medier ble det i perioden publisert 24 379 innlegg som nevnte Matprat.no. Dette er en økning på 1306% fra forrige periode