skip navigation
matprat logo
Frokostegg

Det nyttige egget

I tillegg til egenskaper som gjør egg til en viktig ingrediens i matlagingen, er egget også en næringsrik matvare.

Noen holder seg fremdeles unna egg i frykt for å få for høyt kolesterol, men kolesterolet vi får fra maten vi spiser har liten eller ingen påvirkning på kolesterolverdier i blodet for de aller fleste av oss. 

Rik på næringsstoffer

Egg inneholder mange av de næringsstoffene vi trenger. En porsjonsomelett bestående av to egg har et høyt innhold av protein og er rik på vitamin B2 (riboflavin), folat, vitamin B12, fosfor, vitamin D, vitamin E og selen, og inneholder også vitamin A og jern.

Protein i både plomme og hvite
Protein fra egg inneholder alle aminosyrene kroppen vår trenger. Derfor sier vi at proteinet i egg har svært god kvalitet. Plommen har et høyere energi- og næringsinnhold enn hviten, men det ikke alle er klar over, er at det også er protein i plommen, faktisk mer enn i hviten. De som kun bruker hviten for å få i seg mest mulig protein, bør altså heller begynne å spise hele egget. Ikke bare får de i seg dobbelt så mye protein, men de får en rekke andre næringsstoffer med på kjøpet.

Egget frikjent
Høyt kolesterol i blodet, øker risiko for hjerte- og karsykdommer. Det er eggeplommen, og ikke eggehviten, som inneholder kolesterol. Dette er grunnen til at vi tidligere ble rådet til å begrense inntaket av egg. I dag vet vi at det kolesterolet vi får gjennom egg og annen mat,utgjør en relativt liten del av den samlede kolesterolmengden i kroppen og det er bare en del av kolesterolet fra kostholdet som vi tar opp fra tarmen og som kan påvirke kolesterolnivået i blodet. Samtidig er det forskjeller mellom enkeltindivider når det kommer til hvor mye kolesterolnivået i blodet øker etter inntak fra kosten. En annen ting som har en betydning er hvor mye mettet fett vi spiser. Kroppen vår lager nemlig kolesterol selv, der en av kolesterolets oppgaver er å frakte fett rundt i kroppen. Jo mer mettet fett vi spiser, desto mer kolesterol dannes det i blodet. Derfor kan en begrensning av inntak av mettet fett føre til et lavere kolesterolinntak. 

Men når det er sagt, så rådes likevel de som har svært høyt kolesterol til å begrense inntaket av egg til maks 2 egg per uke. Men også for disse, er det enda viktigere å begrense inntaket av mettet fett.

Protein for vekten
Mye tyder på at et kosthold med nok protein kombinert med langsomme karbohydrater, gjør det lettere å holde vekten stabil eller gå ned i vekt hvis det er målet. Dette skyldes blant annet at protein metter godt og lenge, det samme gjør fullkornsprodukter. Fullkornsprodukter gir mer fiber, vitaminer, mineraler og en langsommere blodsukkerstigning enn produkter av hvitt mel og kalles derfor ofte for langsomme karbohydrater.

Fakta om egg
Et norsk gjennomsnittsegg veier 63 g. Av dette er ca. 22 g plomme, 33 g hvite og 8 g skall. Plommen har både høyere energi- og næringsinnhold enn hviten.

Næringsinnholdet i en porsjonsomelett med to egg, to spiseskjeer vann og litt salt er:
157 kcal, 14 g protein, 11 g fett og i underkant av ett gram karbohydrat.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.58.1, server:MP-PRD-WEB01 28.02.2017 15:34:56