skip navigation
matprat logo
Svin ytrefilet med målebånd på vekt

Noen kilo for mye?

Strever du med noen kilo for mye? Da er du ikke alene. Dagens 40-åringer veier betydelig mer enn 40-åringene på 60-tallet gjorde.

Siden 60-tallet har menn i Norge i gjennomsnitt lagt på seg drøyt 9 kilo, mens kvinnene veier nesten 4 kilo mer i dag enn for 40 år siden. Er man overvektig bør man ta det alvorlig. Ekstra kilo øker nemlig sjansen for flere sykdommer.

Spis godt med færre kalorier

Ta tiden til hjelp når du skal gå ned i vekt. For en vedvarende vektreduksjon bør en ikke gå hurtigere ned enn 2-4 kilo i måneden. Varige, små forandringer i matvanene, kombinert med et høyere aktivitetsnivå, vil over tid føre til at vekten går ned.

Ved å velge magrere alternativer, sparer du kalorier. Rent kjøtt vil alltid være å foretrekke framfor bearbeidede produkter. Renskåret kjøtt er magert uansett kjøttslag, med bare 1-5 % fett. Kylling, kalkun og svinekjøtt har det sunneste fettet. Spiser du rikelig med grønnsaker i tillegg, blir du mett med få kalorier.

Gode tips for middagen

  • Velg magert, renskåret kjøtt.
  • Vær raus med grønnsaker.
  • Se opp for fete sauser og dressinger.
  • Spis poteter eller fullkornsvarianter av ris og pasta. Varier med nudler og couscous.
  • Server flatbrød eller grovt brød ved siden av.
  • Drikk vann. Det er sunt og billig. Frisk gjerne opp med sitron eller isbiter.

Bruk tallerkenmodellen. Poteter og grønnsaker får spille hovedrollen i middagsmåltidet med 2/3 av plassen på en tallerkenen, siste tredjedelen bestå av kjøtt, fisk eller egg. Da kan du være trygg på at du spiser ernæringsmessig riktig.

Mindre tid i stolen

Når nordmenns gjennomsnittsvekt øker, skyldes det ikke nødvendigvis at vi spiser mer mat enn tidligere, men at vi er stadig mindre i bevegelse. Mange har stillesittende arbeid, og setter seg godt ned i godstolen etter endt arbeids- eller skoledag. Dårlig samvittighet for lite trim eller aktivitet rammer noen og enhver, derfor kan det være en god trøst å høre at du kommer langt med 30 minutter om dagen! Både dansing, sykling, snømåking, hage-/husarbeid og lek med barna er små ting i hverdagen som slår positivt ut på aktivitetsnivået. En halvtimes spasertur eller et kvarters gange til og fra jobb hver dag monner mye.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.58.1, server:MP-PRD-WEB01 24.02.2017 04:36:32