skip navigation
matprat logo
Frokostegg

Start med måltidsrytmen

Har du bestemt deg for å endre vaner og leve litt sunnere? Ikke legg listen for høyt. Start med små, overkommelige mål som gir resultater og videre motivasjon til å endre livsstil mot en stadig sunnere. Små endringer i hverdagen gir store utslag på et år. Husk, det er rundt 240 hverdager.

Å leve sunt dreier seg ikke bare om å leve magert. En sunn livsstil inkluderer et allsidig kosthold, slik at du får dekket behovet for alle næringsstoffer. Da får kroppen det den trenger og du kan yte mer på alle måter.

Jevn måltidsrytme

Å innarbeide en jevn måltidsrytme er noe av det første du bør starte med. Du bør spise et måltid hver 3-4 time for å tilføre jevnt med "drivstoff".

En jevn, god måltidsrytme gir:

  • stabilt blodsukker
  • bedre konsentrasjonsevne
  • bedre prestasjonsevne
  • mindre sultfølelse
  • mer overskudd
  • mindre lagring av fettvev

Det anbefales 3-4 måltider i løpet av dagen + 1-2 mellommåltider.

Start dagen med frokost

Er du av typen som hopper over frokost, start med å sette deg mål om at du skal spise frokost hver dag. Frokosten trenger ikke være stor og ta lang tid.

På engelsk heter frokost breakfast, som kommer av å 'bryte fasten' fra natten i forveien.

Frokost er dagens første måltid etter en natts søvn. Kroppen har vært på lavgir og trenger energi for å komme godt i gang med dagens gjøremål.

Fordeling av energiinntak

Energien, altså kaloriene du får fra dagens måltider, kan gjerne fordeles på denne måten:

Frokost: 20–25 %

Lunsj: 25–35 %

Middag: 25–35 %

Mellom- og kveldsmåltider: 5–30 %

Kilde: Nordic Nutrition Recommendations (NNR), 2004

Energibehovet varierer blant annet med alder, kjønn, kroppens størrelse og grad av fysisk aktivitet. Har du i tillegg en intensjon å mosjonere eller bevege deg mer, er 30 minutter om dagen en utrolig god start på et nytt og sunnere liv.

Lykke til!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.57.1, server:MP-PRD-WEB04 20.02.2017 11:48:57