skip navigation
matprat logo
Familie på kjøkken 5

Lev vel!

Gode måltidsrytmer, treningsvaner og nok søvn er det beste grunnlaget for en sunn og aktiv livsstil. Da yter du best, har overskudd nok og konsentrasjonsevnen er på topp!  Her har du generelle kostråd for en sunnere livsstil:

Brød og kornvarer - gå for grovt!

Velg grove brød og kornvarer så får du i deg nyttige næringsstoffer som fiber, vitaminer, jern og andre mineraler. Grove kornprodukter gir en bedre metthet som varer lenge. Grovt er ikke dyrere – bare sunnere!

Frukt og grønt - 5 om dagen!

Vær bevisst på å få i deg to frukter og minst tre porsjoner grønt hver dag. Da får du rikelig av vitaminer, mineraler og antioksidanter. Ha alltid frukt og grønnsaker tilgjengelig. Skrell deg en gulrot, en skive kålrot, spis noen cherrytomater, legg på noen agurkskiver eller paprikaringer på toppen av brødskiven, eller en god salat til lunsj.

Bruk rent kjøtt fremfor farseprodukter!

Renskåret kjøtt som skinkebiff, ytrefilet av svin, ytrefilet av storfe og kyllingfilet har et lavt innhold av fett og mettet usunt fett. Ta enkle valg som å kjøpe karbonadedeig fremfor kjøttdeig. Velger du pølser så husk at det finnes magre varianter her også.

Spis fisk!

Velg fisk oftere. Bruk både fet og mager fisk, og spis fisk til middag og som pålegg.

Velg magre meieriprodukter!

I den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3, er melk og andre meieriprodukter vår viktigste kilde til kalsium, og tre melkeenheter bør derfor inngå i det daglige kostholdet. En enhet er for eksempel et glass melk eller en yoghurt. Velg magert!

Husk daglig tilskudd av tran!

Tran bidrar med både vitamin D og Omega-3 fettet som det er vanskelig å få nok av gjennom kostholdet. Tran trenger vi derfor hver eneste dag, -hele året. Vitamin D sørger blant annet for optimal utnyttelse av kalsium, og Omega-3 er for eksempel viktig for hjernen.

Drikk vann!

Vann er den aller beste tørstedrikken!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.58.1, server:MP-PRD-WEB02 28.02.2017 11:14:57