skip navigation
matprat logo
Marinerte svinekoteletter

Hvorfor bør vi ikke spise brent mat?

Du har kanskje hørt at det ikke er bra å spise brent mat, men hvorfor det? Er det farlig å spise en pizza selv om skorpen er litt svidd, eller en pølse som fikk kjørt seg litt hardt på grillen?

Når vi steker eller griller mat kommer først de deilige aromaene. Lukten av grill som sprer seg i nabolaget på en sommerdag, eller duften av brød eller boller som steker i ovnen. Men, hvis temperaturen blir for høy eller dersom bollene blir glemt i ovnen ender vi gjerne opp med et brent og litt mindre appetittvekkende resultat.  Det skjer også en kjemisk reaksjon i maten når den blir tilberedt på for høy temperatur, og det kan dannes ulike stoffer som er helseskadelige.

I mat som blir tilberedt ved høy varme, som for eksempel steking, grilling eller røyking, kan det oppstå ulike stoffer som er helseskadelige.

De mest kjente stoffgruppene er:

  • PAH (polyaromatiske hydrokarboner). PAH-forbindelser kan være kreftfremkallende og skadelig for arveanlegget.
  • Stekemutagener. Dette er en fellesbetegnelse på en rekke kreftfremkallende forbindelser som dannes ved steking av kjøtt og fisk, og som har mutagene egenskaper (skader arveanleggene).
  • Akrylamid. En forholdsvis nyoppdaget forbindelse i mat som i hovedsak finnes i stekte og friterte stivelsesrike matvarer, som potet- og kornprodukter.

(Kilde: Mattilsynet)

Du trenger ikke bli syk av å spise en brent brødskorpe eller en brent kjøtt eller fiskebit en gang i blant. Det er først ved et jevnt inntak over lengre tid at stoffene vil være skadelige. Men, det er ingen grunn til å ikke ha et bevisst forhold til riktig steketemperaturer ved tilberedning av mat både med tanke på helsen og smaken.

 

Gode råd for å unngå brent mat:

  • Ikke hardstek mat. Steker du kjøtt eller fisk i panne med margarin, er stekepannen passe varm når fettet slutter og bruse og er lyst gyllent. Snu kjøttet flere ganger så det ikke blir brent. Vi anbefaler å ikke bruke stekesjyen videre i tilberedningen, den inneholder ugunstig fett og partikler fra stekingen.
  • Spis variert og balansert, samt redusere inntak av stekt og fritert mat.
  • Ved grilling er det en stor fordel å velge med magre kjøtt- og fiskestykker. Bruker man fete stykker er det større fare for oppflamming, som igjen kan brenne maten. Samtidig vil fett som drypper ned på glørne komme opp som røyk som inneholder partikler som vi puster inn og som kan være skadelige for oss. Grill gjerne med indirekte varme. Hvis det flammer opp kan kjøttet med fordel legges over på aluminiumsfolie til flammene har brent ut.

Det aller viktigste rådet er å spise variert og ikke ensidig grillede eller stekte matvarer gjennom året. Grillsesongen i Norge ikke så lang og stabil som i mange andre land, derfor er det ikke så mye grillet mat man får i seg. I tillegg er det tradisjonelt grønnsaker og salater som serveres med grillmat, og det er udelt positivt. Det er et ønske om å øke forbruket av både frukt og grønnsaker i den norske befolkningen.

 

Nyt din mat og bli en mester i tilberedning. Det vil gi positive effekter både på helsen og på smaken.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.58.1, server:MP-PRD-WEB01 28.02.2017 18:12:10