Wrap med biffstrimler

Mat og drikke for idrettsutøvere

Mange lurer på hva man bør spise og drikke før, underveis og etter trening for å prestere bra. Når du er bevisst på dine matvaner og spiser og drikker riktig i forhold til trening og eventuelt konkurranser kan du i stor grad påvirke din prestasjonsevne. Dette gjelder alle idrettsutøvere, uansett nivå.  Les mer

Biffsalat 1

Små knep for et sunnere kosthold

Mens vi tidligere stort sett nøyde oss med "lørdagskos", er helgen nå utvidet til å vare fra fredag til søndag. Putter du inn en "lille-lørdag" på onsdag i tillegg, blir det faktisk flere kosedager enn vanlige hverdager. En god start på omlegging av kostholdet kan være å kutte ned på antall kosedager.  Les mer

Marinerte svinekoteletter

Hvorfor bør vi ikke spise brent mat?

Du har kanskje hørt at det ikke er bra å spise brent mat, men hvorfor det? Er det farlig å spise en pizza selv om skorpen er litt svidd, eller en pølse som fikk kjørt seg litt hardt på grillen?  Les mer

Familie på kjøkken 5

Lev vel!

Gode måltidsrytmer, treningsvaner og nok søvn er det beste grunnlaget for en sunn og aktiv livsstil. Da yter du best, har overskudd nok og konsentrasjonsevnen er på topp!  Her har du generelle kostråd for en sunnere livsstil:  Les mer

Skinkebiff med appelsin og ananas

SUNN-kategorien på matprat.no

I kategorien SUNN på matprat.no finnes mange hundre oppskrifter. Felles for disse er at de alle er næringsberegnet. Oppskriftene er basert på å dekke forbrukerbehovet til friske personer i en travel hverdag.  Les mer

Treningsmat

Trening og kosthold

Det finnes ingen snarveier til suksess, derfor må både trening og kosthold planlegges. Det er mye fokus på kosttilskudd, det svirrer med feilinformasjon på nett, og useriøse leverandører gjør alt for å tjene penger. Det er også viktig å skille mellom toppidrettsutøvere og vanlig trening/fysisk aktivitet.  Les mer

Jente som jogger

Mat og drikke: Før trening

Mange lurer på hva man bør spise og drikke før, underveis og etter trening for å prestere bra. Når du er bevisst på dine matvaner og spiser og drikker riktig i forhold til trening og eventuelt konkurranser kan du i stor grad påvirke din prestasjonsevne.  Les mer

shutterstock_113794255.jpg

Mat og drikke: Etter trening

Restitusjon etter trening er avhengig av kostholdet, men blir også påvirket av andre faktorer som søvn, hvile, væskebalanse, stress og alkohol.  Les mer

Sykling

Mat og drikke: Under trening

Kroppens energilager av fett er utømmelige under en treningsøkt, men under trening holder ikke dette.  Les mer

Løping

Mat og drikke for idrettsutøvere på høyt nivå

Optimal restitusjon er viktig for å få maksimalt ut av treningen. Det er også viktig for å tåle større treningsbelastninger og forhindre overtrening, belastningsskader og sykdom.  Les mer

Vannglass Shutterstock.jpg

Barn, drikke og trening

  Les mer

Lånt av www.skane.com

Minst 30 om dagen

Et eksempel på moderat fysisk aktivitet kan være en rask gange og kan deles opp i bolker på 10 minutter om gangen. Tren gjerne mer, men 30 minutter er så absolutt bedre enn ingenting. Det er faktisk de første 30 minuttene som gir størst gevinst. Har du virkelig tid til å la være?  Les mer