Frokostegg

Folat / Folsyre / Folinsyre / B9

Folat er et av B-vitaminene og brukes synonymt med folsyre, folinsyre og vitamin B9, som samlebetegnelse for alle relaterte forbindelser med lik biologisk vitaminaktivitet.  Les mer

Leverpostei

Vitamin A / retinol

Vitamin A, retinol, er et fettløselig vitamin som finnes i animalske matvarer.  Les mer

Hardkokt egg

Vitamin D

Kroppen har selv evne til å danne vitamin D ved eksponering for sollys. Det kan likevel være vanskelig å få dekket hele behovet for vitamin D uten tilførsel via kosten.   Les mer

Bolle med bær OFG

Vitamin C / askorbinsyre

Vitamin C er et vannløselig vitamin. Ved høye inntak lagres ikke overskuddet i kroppen, men skilles ut via urinen.  Les mer

Melk og yoghurt

Kalsium

Kalsium er det mineralet som det finnes mest av i kroppen. Hos voksne finner vi mellom cirka 1 og 1,2 kg kalsium, hovedsakelig bundet i skjelett og tenner (99%).  Les mer

Helstekt ytrefilet

B12 / kobalamin

B12 kalles også kobalamin, og er et B-vitamin.   Les mer

Opptak av jern - kjøtt

Jern

Jernmangel er den vanligste årsaken til anemi. En kropp i vekst gjør at barn og unge trenger mer jern relativt sett. Kvinner i fertil alder trenger også mer jern enn menn på grunn av blodtap knyttet til menstruasjon og overføring av jern til fosteret under en graviditet.  Les mer

Byggrynsgrøt med egg

Hva er jod og hvorfor er det så viktig for oss?

Nasjonalt råd for ernæring har i en rapport, fra våren 2016, konkludert med at jod er et næringsstoff som mange får i seg for lite av. Fisk og meieriprodukter, i tillegg til egg har et bra innhold av jod.   Les mer