skip navigation
matprat logo
Roastbiffsalat med plommer

Fakta om jern

Jern er et mineral som er viktig i mange funksjoner i kroppen. Mesteparten av jernet brukes til å frakte oksygen fra lungene og ut i alle kroppens celler og vev.

En frisk, voksen person har vanligvis 4 til 6 g jern i kroppen, omkring 20 prosent av dette ligger lagret i kroppen. Rundt 70 prosent er bundet til hemoglobinet i de røde blodlegemene i blodet og har som oppgave å ta opp oksygen fra luften vi puster inn i lungene og frakte dette til alle kroppens celler og vev. De resterende 10 prosentene inngår i enzymer og muskelceller.

Jernet i kosten finnes i to former:

Hemjern og ikke-hemjern. De to formene skiller seg fra hverandre i måten jernet er bundet til andre stoffer i maten, og i hvor stor grad kroppen klarer å ta opp jernet fra maten.   Hemjern er betegnelsen på jern som er bundet til animalsk protein, og det finnes kun i mat fra dyreriket.
 
Hemjern har en mye høyere absorbsjonsgrad enn ikke-hemjern. Lever, innmat og storfe- og lammekjøtt er spesielt gode kilder til hemjern. (15-35 % tas opp)
 
Ikke-hemjern derimot, finnes som fritt jern i både vegetabilske og animalske matvarer. Grovt brød og grove kornprodukter, poteter og grønne grønnsaker er gode vegetabilske kilder til ikke-hemjern. (2-20 % tas opp)
 
Mesteparten av det jernet vi får fra kosten kommer fra korn, mel, brød og frokostcerealer. Dernest kommer jern fra kjøtt, blod og innmat som står for 20 % av det totale jerninntaket i den norske befolkning.

Ifølge den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3, bidrar kjøtt med 20 prosent av det jernet vi får fra kosten.

Jern i kosten:

  • Grovt brød / Grove kornprodukter som grovbrød, havregryn og müsli.
  • Storfe- og lammekjøtt som indre- og ytrefilet
  • Lever / Leverpostei
  • Blodpudding
  • Egg 

Blir alt jernet i kosten tatt opp?

Nei. Hvor mye av det jernet fra maten som kroppen kan ta opp og nyttiggjøre seg, avhenger av flere faktorer. For det første er det slik at jo mer jern du trenger, jo mer blir tatt opp. Dernest vil den maten du spiser samtidig med jernet også påvirke opptaket. Kjøtt og fisk øker jernopptaket av andre matvarer når de spises sammen. Det samme gjelder vitamin C.

Vi har laget tre nyttige foldere om jern. De kan du laste ned her:

  

Vedlegg

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.58.1, server:MP-PRD-WEB04 27.02.2017 16:51:33