skip navigation
matprat logo
Entrecôte

Kjøtt og fett

Fett er viktig i et balansert kosthold. Foruten å være energigivende bidrar fett også med fettløselige vitaminer. Gjennomsnittlig inntaket av fett i Norge ligger på 88 g per person per dag, og tilsvarer ca. 34 % av den energien vi får i oss hver dag (Kilde: Norkost 3).

Fett er viktig i et balansert kosthold. Foruten å være energigivende bidrar fett også med fettløselige vitaminer. Gjennomsnittlig inntaket av fett i Norge ligger på 88 g per person per dag, og tilsvarer ca. 34 % av den energien vi får i oss hver dag.(Norkost 3)

Hvor kommer fettet vi spiser fra?

Fett finnes i mange matvarer i ulike former. Smør, margarin og oljer er selvfølgelig de matvarene som inneholder mest fett, men en del fett finner vi også i nøtter, frø og kjerner. Ulike typer oster og spekepølser har vanligvis også høy fettandel. Ifølge rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2014 er de største kildene til fett i kostholdet til voksne nordmenn smør, margarin og oljer 29 %, meieriprodukter 24 % og kjøtt og kjøttprodukter 17 %. 

Kilder for fett i norsk kosthold:

Smør/margarin/olje                    

29 %

Melk/yoghurt/fløte/ost               

24 %

Kjøtt og kjøttprodukter                  

17 %

Ikke ett fett hva slags fett du spiser

Fettet vi spiser består av forskjellige typer fettsyrer. Vi skiller mellom mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer. Konsistensen på fettet i romtemperatur kan gi en pekepinn på hvilke fettsyrer det er mest av. Oljer inneholder mest enumettede og flerumettede fettsyrer, mens hardt fett inneholder mest mettede fettsyrer. Generelt kan man si at mettede fettsyrer har en ugunstig effekt på kolesterol i blodet, mens enumettede og flerumettede fettsyrer har en reduserende effekt. Høyt kolesterol er forbundet med økt risiko for hjerte-/karsykdommer.

Når man ser på kilder til fettsyrer i kosten bidrar matvaregruppen kjøtt og kjøttprodukter med 17 % av det totale inntak av mettede fettsyrer, 21 % av de enumettede fettsyrene og 9 % av de flerumettede fettsyrene (Kilde: Utviklingen i norsk kosthold 2014).

Vil du lese mer om fettsyrer finner du det i artikkelen Mettet og umettet fett.

Synlig og usynlig fett

Hvis du ønsker å redusere fettinntaket ditt er det viktig å velge rett. Det usynlige fettet utgjør størsteparten av det fettet vi spiser. Det er derfor ikke vanskelig å forstå at det er det usynlige fettet vi må være ekstra oppmerksomme på. Det usynlige fettet finner vi i meieriprodukter som fløte og rømme, ost, melk, iskrem, kjøttfarseprodukter som pølser, kjøttkaker og kjøttdeig, fet fisk, kaker og kjeks. 

Fett i kjøtt

I kjøtt finner du fett på følgende måter:

  • Synlig (Utenfor musklene), for eksempel fettranden på en svinekotelett eller under skinnet på en kylling. Dette fettet er lett å skjære bort, men kan gjerne være med under tilberedning fordi det gir god smak.
  • Finfordelt i musklene, for eksempel i entrecôte. Det finfordelte fett blir også kalt fettmarmorering og gjør kjøttet ekstra saftig og smakfullt.
  • Usynlig, det vil si blandet i kjøttvaren. For eksempel i pølser, farser og deiger.

Det er store forskjeller i fettinnhold i ulike produkter. Rent kjøtt som indre- og ytrefilet av svin eller storfe har bare 2-5 % fett, mens bearbeidet vare som pølse kan ha 20 % fett og mer. Derfor er det gunstig å velge renskåret kjøtt og kjøttstykker hvor en kan skjære av synlig fett.

 

Fettinnhold per 100 g i egg, kjøtt og kjøttprodukter

100 g matvare mengde fett per 100 g
Kalkun bryst, filet, uten skinn, rå 1,4 g
Kalkun, kjøtt med skinn, rå 5,2 g
Kalkun, rull, krydderskinke 3,5 g
Kalv, koteletter, rå 3 g
Karbonadedeig, rå 5,4 g
Kjøttdeig, med vann/salt, fersk, rå 14 g
Kjøttpølse, røkt/urøkt 18,8 g
Kokt skinke, skiver 2,1 g
Kylling, bryst, filet, uten skinn, rå 1 g
Kylling, brystfilet, med skinn, rå 4,6 g
Kylling, hel, kjøtt med skinn, grillet 13,5 g
Kylling, lår, kjøtt med skinn, rå 14,2 g
Lam, flatbiff, rå 2,1 g
Lam, fårikålkjøtt, rå 17,7 g
Lam, ytrefilet, rå 3,9 g
Leverpostei 18,1 g
Servelat 17,3 g
Storfe, flatbiff, rå 1,7 g
Storfe, høyrygg, rå 9,2 g
Svin, flatbiff, rå 1,7 g
Svin, kotelett, kam, svinekotelett, uten fettrand, rå 8,9 g

(Kilde: Matvaretabellen.no)

Fett i egg

I egg er fettet konsentrert i plommen. Omtrent 27 % av plommens vekt er fett, og dette fettet har evnen til å binde annet fett. Denne evnen som emulgeringsmiddel utnytter vi når vi lager majones.

 

100 g matvare Mengde fett per 100 g vare
 Egg, rå: 10,1 g
Eggeplomme, rå 27,1 g
Eggehvite, rå 0 g
Egg, stekt 14,1 g
Egg, kokt 10,2 g
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.

    version:1.0.58.1, server:MP-PRD-WEB05 27.02.2017 14:34:53