Nytt år nye muligheter

Sjelden er vi så motivert for endringer i kosthold og livsstil som ved overgangen til et nytt år. Vi snakker ikke om slanking, men bare ønsket om å leve litt sunnere. Sunn mat og god mosjon.

Har du tenkt på hvor stor forskjell det er på hva du legger i handlekurven når du er skrubbsulten under handleturen i forhold til når blodsukkeret er på det jevne? Erfaringen tilsier at når magen skriker av sult mens man triller forbi fristende reoler på butikken, så er det mye ekstra som havner i kurven. Særlig lett er det å gå i ”godteri-fella”.

Det beste er å bruke et kvarters tid på søndag ettermiddag og planlegge den kommende ukemenyen. Følg gjerne med i butikkenes tilbudsavis og ta med gode tilbud i planleggingen. Skriv til slutt en handleliste. Ved å følge handlelista i butikken sparer man både tid og penger. Kanskje kalorier også, fordi mindre godteri og snacks blir med på veien hjem i handleposene. Nok en positiv gevinst ved å skrive handleliste er mer variert kosthold og en bedre flyt i hverdagen fordi man har en plan. Enklere at førstemann hjem kan starte på middagsforberedelsene.

 

Sunn mat til barn

Småbarnsforeldre blir lett stresset når barna maser om mat så snart de er over dørstokken hjemme. Derfor ender det for mange med at maten blir laget i full fart for husfredens skyld. Slike middager blir sjelden særlig sunne, og matgleden blir lett glemt. En bedre måte å løse en slik situasjon på er å skrelle en gulrot som småen kan knaske på mens du lager noe sunt og godt til middag. Rå grønnsaker faller ofte bedre i smak hos de minste. Slik er det enklere å nå målsettingen om “fem om dagen”.

Det går dessuten an å bruke et kvarter på kjøkkenet om kvelden for å dele opp grønnsaker og kjøtt, og dekke med plastfolie før det settes til kjøl. Da er middagen laget i en fei når man kommer hjem fra jobb eller skole.

 

Bruk renskåret kjøtt

Velger du renskåret kjøtt fremfor farseprodukter unngår du mye usunt, mettet fettet. Varier med både storfe, svin og kylling. Storfe er rik på jern, som særlig små kropper trenger. Både renskåret svinekjøtt og kyllingfilet er raskt å tilberede og har nøytrale smaker som de fleste kan like.

Kjøttdeig er en god hverdagsfavoritt, men vil du spare på fettet kan du i de fleste oppskrifter erstatte den vanlige kjøttdeigen med magrere kjøttdeig som inneholder under ti prosent fett som karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, kjøttdeig av kyllingfilet eller kjøttdeig av svin.

Glem heller ikke fiskemiddagene. Lag fiskeretter med både fet og mager fisk for et sunt og variert kosthold.

 

Velg magre meieriprodukter

I mange tilfeller kan du gjøre oppskriftene sunnere selv ved å erstatte meieriproduktene med magrere alternativer. I oppskrifter med kremfløte, seterrømme eller crème fraîche kan du prøve deg fram med matfløte, lettrømme, matyoghurt eller kesam.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.