Litt sunnere kaker til jul

Det heter seg at du ikke skal tulle med oppskriften på småkaker, men andre varianter som gjærbakst og formkaker, går det an å gjøre litt sunnere.

Tekst:
Tonje Svalheim, Seniorkonsulent konsept og innhold

Foto:
 
MATPRAT

Det nærmer seg jul og tid for kakebaking. Mange er opptatt av å kose seg i julen men vil også være litt bevisste på hva de putter i seg.

Kaker er utrolig fristende men inneholder ofte mye sukker og fett, og lite fiber og andre næringsstoffer som vi trenger.  Nå heter det jo at ”det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som er viktig, men det du spiser mellom nyttår og jul”, men for mange begynner julekosen allerede i begynnelsen av desember.  Noen små grep kan du likevel gjøre uten at det går noe særlig utover smaken.

Det enkleste, men kanskje likevel det vanskeligste, er å lage - og spise - mindre. Lag en halv porsjon, og forsyn deg med en mindre bit. Du kan også kutte ned på og bytte ut elementer i oppskriften når du baker, med mindre det er julens småkaker hvor man helst ikke skal gjøre de store forandringer.

Et enkelt råd er å lage mindre porsjoner med kake, og dele dem i mindre biter. 

Fakta om sukker

Råsukker er produktet etter første pressing av sukkerrør. Dette sukkeret inneholder 98% sukkrose, har en brun farge og en naturlig aromatisk smak. I denne prosessen dannes også et biprodukt som heter melasse som brukes b.la i produksjon av brennevin og til dyrefor. Sukkeret blir deretter renset og raffineroduktet etter første pressing av sukkerrør. Dette sukkeret inneholder 98% sukkrose, har en brun farge og en naturlig aromatisk smak. I denne prosessen dannes også et biprodukt som heter melasse som brukes b.la i produksjon av brennevin ogrt til krystallisert hvitt sukker. Brunt sukker er sukker som inneholder noe melasse. Fargen på sukkeret sier noe om hvor mye melasse det inneholder. Hvitt og brunt sukker inneholder like mye energi.

Sukker

Prøv for eksempel å bruke mindre sukker neste gang du baker. Begynn med å kutte ned ca 25 prosent på sukkermengden og prøv deg litt frem derfra. Resultatet blir ofte vel så bra, og kaken blir noen ganger også lettere og luftigere.

Om det er sunnest å bruke hvitt eller brunt sukker er det mange som har meninger om, men det er stort sett kun smaken som skiller. Det er med andre ord ikke hold i en påstand om å bytte ut hvitt med brunt sukker for helsens del (se faktaboks for info om sukker). I enkelte tilfeller kan honning erstatte sukker når du baker, men det inneholder heller ingen ekstra næringsstoffer i nevneverdige mengder. Honning er flytende, og inneholder derfor vann. Vanninnholdet gjør at honning har litt færre kalorier per gram enn sukker. Honning inneholder mer fruktose, så det oppleves som søtere enn sukker. Dette gjør at du trenger en mindre mengde.

I de fleste kaker er det mulig å erstatte sukker med søtningsstoff hvis du ønsker en sukkerfri kake. Du kan likevel ikke bruke et hvilket som helst søtningsstoff i baksten. Det finnes mange ulike søtningsstoffer på markedet med ulike bruksområder. Les på pakningen hva det enkelte egner seg til. Vær oppmerksom på at å bruke søtningsstoff i bakverket kan gi en litt annen struktur og smak på det ferdige produktet. På pakkene står det hvor mye sukker søtningsstoffet tilsvarer slik at du kan beregne riktig mengde.

Søtningsstoffer kan deles inn to grupper: Sukkeralkoholene gir ikke hull i tennene men inneholder kalorier (betydelig færre enn sukker). Disse stoffene slutter alle på –ol som f.eks sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol og maltitol). Ved et høyt inntak kan flere av sukkeralkoholene gi luft i magen og diaré. De fleste av sukkeralkoholene finnes også naturlig.De kunstige søtstoffene har generelt en kraftig søtsmak, gir hverken hull i tennene eller kalorier. Eksempler på disse er acesulfam K, aspartam, cyclamat, sakakrin og sukralose) Alle kunstige søtningsstoffer som brukes i produkter på det norske markedet er godkjente av norske myndighet, og  er trygge å spise i normale mengder. Mange peker på at man likevel bør begrense inntaket av søte ting, uansett om de inneholder kalorier eller ikke, fordi daglig bruk kan gi økt lyst på mat eller drikke med søtsmak. Stevia er en plante med opprinnelse sør i USA og Mellom- og Sør-Amerika.  Den har en søt smak, og steviosid er et uttrekk fra denne planten. Steviosid er 250-300 ganger søtere enn sukker og er fritt for kalorier. Stevioglykosid (E960) ble godkjent som tilsetningsstoff i Norge i juni 2012.

Dersom eggedosis er en del av oppskriften, så pisker du det egnete søtningsstoffet sammen med eggeplommen, og stivpisker eggehviten for seg. Følg ellers oppskriften som normalt. Merk også at i kaker hvor du bruker bakepulver eller gjær trengs det litt sukker. Bruk da 1/3 – ½ av oppgitt mengde (se faktaboks for info om søtningsstoffer).

Mel

Et annet tips er å erstatte noe av det siktede hvetemelet med en grovere malingsgrad, som fin sammalt hvete. Dette gir mer fiber og en noe saftigere kake. I enkelte kaker kan du også erstatte litt av det siktede hvetemelet med for eksempel havregryn, men i julekakene er ikke dette å anbefale.

Fett

Å kutte ned noe på fettmengden er mulig i veldig mange kaker. Ofte kan du bytte ut noe av smøret/margarinen med olje, som for eksempel rapsolje, for at andelen mettet fett skal bli lavere. Hvilken type fett du kan bruke avhenger av kaken. Når du baker typiske julekaker som delfiakake, risboller og tørre julekaker vil ikke olje egne seg.

Mange bruker også meieriprodukter som cottage cheese, kesam eller kefir i kaker for å få et magrere og samtidig saftig resultat. Mange bruker også nøtter, frukt og til og med grønnsaker i kaker. Frukt bidrar med søtsmak, og gjør kaken saftig. Nøtter inneholder det sunne umettede fettet, men vår oppmerksom på at nøtter derfor samtidig har et høyt kaloriinnhold.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.