Småbarn og jern

Barn er i vekst og har et relativt høyt behov for jern. Samtidig har de små mager og blir fortere mette. Det er derfor ekstra viktig å passe på at maten de spiser inneholder tilstrekkelig med jern.  

For de fleste barn skyldes dårlig jernstatus en kombinasjon av et relativt høyt jernbehov og et for lavt inntak av jern. Barn har små mager og blir derfor raskt mette. Dermed blir det ekstra viktig å passe på at maten de spiser, inneholder tilstrekkelig med jern. Er barnet småspist eller svært kresen, er det enda viktigere å passe på jerninntaket.

Jernmangel påvirker både den motoriske og den mentale utviklingen, og i alvorlige tilfeller av jernmangel kan det være snakk om irreversible skader slik at barnet aldri når sitt fulle potensiale. Lav jernstatus har også vært forbundet med dårlig immunforsvar og hyppige infeksjoner, og spiller en viktig rolle for barns overskudd til aktivitet, lek og læring. Slapphet, blek hud og hodepine kan også være tegn på jernmangel.

Jern og kosthold

Hvis barn drikker mer enn en halv, liter melk (inklusive yoghurt) hver dag, er det fare for at kostholdet kan bli fattig på jern. Dette fordi melk og yoghurtdrikker gjør dem mette og ikke inneholder jern.

Et velbalansert kosthold gir som regel tilstrekkelig med jern til en liten kropp, men uten et bevisst forhold til hva de trenger, og hvilke matvarer de må̊ spise for å få dekket behovene sine, kan det lett bli for lite jern i kosten.

Jern finnes i to forskjellige former i maten. Vi skiller mellom hemjern og ikke-hemjern.

  • Hemjern er den formen som utnyttes best i kroppen og finnes i animalske matvarer som kjøtt, egg, lever og innmat. 
  • Ikke-hemjern er mindre tilgjengelig for opptak i kroppen og finnes i korn, kornprodukter, grønnsaker og frukt.

Opptaket av ikke-hemjern påvirkes av hva barnet spiser. Vitamin C fra juice, frukt og grønnsaker og den såkalte «kjøttfaktoren», som finnes naturlig i kjøtt, fisk, lever og innmat, er med på å øke opptaket. Grovt brød med kokt skinke eller leverpostei er i så måte en god kombinasjon. Det er jern i begge matvarene, og «kjøttfaktoren» øker opptaket av jern fra brødet! 

Tips for å unngå jernmangel hos barn

Allerede fra barn er ca. 6 måneder gamle trenger de tilførsel av jern gjennom kosten.

  • Middagen er kanskje det viktigste jernmåltidet for barn fra de er 6 måneder og oppover, fordi måltidet ofte inneholder en liten mengde kjøtt. Husk at jo rødere kjøttet er, jo mer jern inneholder det.
  • Server jernberikede grøter. Barnegrøter man kjøper i butikk er som regel alltid jernberiket.
  • Gi barnet leverpostei, jernberiket prim, egg, kjøtt- eller fiskepålegg på brødskiven.
  • Velg grov brød og grove kornprodukter som havregryn og hirse.
  • Server litt frukt eller juice ved siden av brødmat, grøt eller frokostblandinger.
  • Server erter, bønner og linser til måltidene.
  • Som en snack kan barnet få servert tørket frukt som rosiner og aprikoser.
  • Begrens inntaket av saft, brus, godteri og søt kjeks.
  • Ha et variert kosthold og sørg for at barnet får i seg nok mat.

For at barn opp til de er seks år gamle skal få i seg anbefalt daglig inntak med jern (8 mg), så holder det at de i løpet av en dag for eksempel spiser:

  • 2 skiver grovbrød med leverpostei
  • ½ skive grovbrød med jernberiket prim
  • 1 egg
  • 1 kjøttkake med en potet og en bukett brokkoli.

Bør jeg gi barnet mitt jerntilskudd? 

Det er viktig å være klar over at for mye jern i kroppen kan gi de samme symptomene som jernmangel. Jern kan hope seg opp i kroppen, og et for høyt inntak kan være helseskadelig på sikt. Gi derfor aldri jerntilskudd uten å ha fått påvist en sikker jernmangel hos lege.

Her kan du laste ned og printe ut minibrosjyren Barn og jern.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.