Julematen er hellig

Julen er tiden for masse god mat, sosial hygge, mye omtanke og mange tradisjoner. I uken mellom jul og nyttår skal vi unne oss alt som hører julen til uten dårlig samvittighet. Husk: De viktigste valgene foregår mellom nyttår og jul, ikke jul og nyttår!

Allerede første uken i oktober kom julemarsipanen i butikken. I midten av oktober startet lutefiskserveringen og markerte at julebordsesongen var over oss for fullt. Før selve julen ringes inn har mange av oss rukket å delta på både et og to og tre julebord og sammenkomster.

Førjulstiden er en hektisk tid. Når vi endelig tar oss tid til en pust i bakken, unner vi oss gjerne en smak av jul. Da koser vi oss med julekaker og marsipan, farsemat, fete sauser og salater. På mange arbeidsplasser serveres det gløgg og julebakst.

Med så mye god mat, drikke, desserter og kaker er det vanskelig å kjenne når man egentlig er mett. Hele desember er en eneste stor fristelse, og det kan fort gjøre at vi får med oss noen ekstra uønskede kilo inn i det nye året.

Hele desember er en eneste stor fristelse: Prøv å legge inn litt hverdagsaktivitet i denne lettsindige førjulstiden.

Fysisk aktivitet er bra for helsa og kan samtidig bidra til at vekta forblir på stedet hvil. Det kan være så enkelt som å ta trappene i stedet for heisen, gå av en bussholdeplass tidligere, ta turen bortom kollegaen i stedet for å sende e-post eller å gå en ekstra kveldstur. Det er også mange hyggelige og morsomme aktiviteter som man kan gjøre sammen med familie eller venner: bli med barna på aking, ta en skitur eller lek dere på skøytebanen. På de utallige julebordene man skal på før jul kan det også være en idé å slå seg løs på dansegulvet. Å svinge seg i dansen er gøy, samtidig som du får svidd av noen ekstra kalorier. Så dans til krampa tar deg…

 

Førjulstid uten vektoppgang

  • Vær til stede: Gi deg selv tid og rom til å nyte måltidet.
  • Ikke velg den største tallerkenen, og ikke fyll den til randen. Hvis du ikke er mett etter å ha spist det du har forsynt deg med, så kan du heller forsyne deg en gang til
  • Ta deg tid til å kjenne etter om du er mett, og dropp den siste porsjonen
  • Forsyn deg godt med grønnsaker.
  • Forsyn deg gjerne med rent kjøtt, og skjær bort synlig fett. Farsemat inneholder ofte mye fett og dertil hørende kalorier.
  • Velg sjysaus eller brun saus fremfor ribbefett
  • Begrens alkoholinntaket. I tillegg til at alkohol er kaloririkt, så kan det også gjøre det lettere og miste hemningene også når det gjelder matinntaket.
  • Drikk rikelig med vann. Alkoholholdig drikke er kaloribomber, så drikk gjerne minst ett glass vann mellom hvert glass alkoholholdig drikke: da begrenser du kaloriene, og dessuten vil både kropp og hode kjennes bedre dagen etter.
  • Velg fruktbaserte desserter i stedet for krembaserte
  • En god ostebuffet er fristende, men husk at fete oster er rike på kalorier
  • Smak gjerne på julekaker og -godterier, men ikke spis deg mett på dette. Kos deg med saftig, deilig frukt og litt nøtter.
  • Det er greit å la noe ligge igjen hvis du får servert en stor juletallerken, i stedet for å spise deg stappmett. Kos deg med rent kjøtt, grønnsaker og kokte poteter
  • Kos deg gjerne med svor. Mange tror at svoren er fet, men det er feil! Ren svor består hovedsakelig av protein. Hvis du skraper bort fettet mellom kjøttet og svoren, så er den knasende gode svoren mager

Det finnes mye sunn og god julemat som du gjerne kan spise selv om målet er en sunn livsstil eller noen kilo ned i vekt. På matprat.no finner du en rekke smakfulle oppskrifter til både hverdag og fest som kan inngå i en sunn førjulstid Mye av kjøttet som hører julen til er mager slik som kalkun, roastbiff og skinke. Eggerøre, kokte grønnsaker, surkål, rødkål kan gjerne spises, for ikke å snakke om all den gode fisken som sild, gravlaks, røkelaks, rakefisk, lutefisk og torsk.

God førjulstid!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.