Hvem trenger jern?

Jernmangel er en av verdens mest utbredte mangelsykdommer. Dersom du ikke er bevisst, risikerer du å få for lite jern i kosten. Er du utsatt?

I et variert kosthold er det en tydelig sammenheng mellom hvor mye du spiser og hvor mye jern du får i deg gjennom kosten. De som spiser lite mat, kan ha store problemer med å nå anbefalingene for jerninntak. Kvinner, unge jenter og barn er mer utsatt for jernmangel enn menn. Kvinner spiser mindre enn menn, mens behovet er større!

Gode råd for å forebygge jernmangel er å spise:

Grovt brød og grove korn blandinger. Rent kjøtt, jo rødere kjøtt, desto mer jern. Leverpostei og annet kjøttpålegg. Rikelig med frukt og grønnsaker.

Unge jenter er spesielt utsatt for jernmangel. De vokser og får menstruasjon, samtidig som de ofte er fokusert på vekt. Dette gjelder også kvinner med store menstruasjonsblødninger og blodgivere som jevnlig mister mye jern. Mange unge jenter kutter ut rødt kjøtt fordi de tror det er fett. Dermed mister de en viktig jernkilde, for jo rødere kjøtt, desto mer jern.

Gravide og ammende er også blant de som trenger mer jern. Jern er viktig både for mor og barn i graviditeten. Det bidrar blant annet til å sikre normal fostervekst og utvikling. I tillegg trenger gravide jern for å holde sin egen blodprosent oppe gjennom hele graviditeten. Dersom jernstatusen er dårlig i begynnelsen av graviditeten, vil det fort merkes på formen!

Barn er i vekst og har et relativt høyt behov for jern. Samtidig har de små mager og blir fortere mette. Derfor blir det ekstra viktig å passe på at maten de spiser inneholder tilstrekkelig med jern. Eldre, kronisk syke og personer som trener mye kan også ha økt jernbehov.

Det er mulig å dekke behovet for jern ved å spise riktig. Et variert kosthold, og bevissthet om hva kroppen vår trenger og hva vi bør spise, er viktig for å få i seg alle de næringstoffene kroppen vår trenger, deriblant jern. For mer informasjon om jerninnhold i matvarer, og hvordan du kan sette sammen måltidene dine for å få mest ut av jernet i kostholdet, kan du sjekke ut ved å lese de andre artiklene på denne kampanjesiden!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.