Har jeg jernmangel?

Føler du deg ofte sliten, trøtt og slapp? Har du vanskeligheter med å konsentrere deg på lesesalen? Det kan være mer enn hverdagens kjas og mas som kan gjøre deg sliten. Nøkkelen kan faktisk ligge i kostholdet ditt! 

Jern er det mineralet som det er vanskeligst å dekke behovet for gjennom kosten, og jernmangel er et stort folkehelseproblem på verdensbasis. Selv i et land som Norge, hvor vi har mer enn nok mat, risikerer du å få for lite jern i kosten hvis du ikke er bevisst på hva du spiser. Hodepine, trøtthet, nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt arbeidskapasitet og dårligere fysisk prestasjonsevne er de tydeligste følgene av jernmangel.

Det meste av jernet i kroppen vår finner vi i hemoglobin, et protein som frakter oksygen i blodet. Vi har også egne jernlagre som kroppen kan ta av, dersom inntaket fra kostholdet er for lavt. Selv om kroppen er flink til å bruke av jernlagrene, mister den hele tiden jern gjennom f.eks. svette og urin eller gjennom menstruasjonsblødninger for kvinner. Det jernet som tapes må erstattes med nytt.

Dersom vi har et lavt inntak av jern over tid, eller ved større tap av blod, vil jernlagrene våre til slutt tømmes. Vi får da det som vi kaller jernmangel eller jernmangelanemi. Dette fører til at blodet vårt blir dårligere til å frakte oksygen til cellene, og man kan bli slapp, trøtt, andpusten, svimmel og få nedsatt arbeidskapasitet. Dette er ting vi kan merke i hverdagen. Ved alvorlig jernmangelanemi kan man få tørre slimhinner, blek hud, rask puls, hjertesvikt, svekket immunforsvar og redusert fysisk presentasjonsevne. Barn med uoppdaget jernmangel kan få vansker med konsentrasjonen og få problemer med å ta til seg ny kunnskap.

Mangelsymptomer

Risikogrupper for mangel

For høyt inntak

Blek hud

Svimmelhet

Slapphet

Nedsatt arbeidskapasitet

Nedsatt motstandskraft mot infeksjoner

Anemi

Kan i alvorlige tilfeller påvirke den mentale utviklingen og kognitive funksjonen hos barn

Barn og unge i vekst

Kvinner i fertil alder (fra ca 14 års alder og til menstruasjon opphører)

Gravide

Vegetarianere

Idrettsutøvere

Ved ukritisk bruk av kosttilskudd eller ved hemokromatose*

 

 

 

 

*Primær hemokromatose er en arvelig sykdom som gir økt opptak av jern fra tarmen, og kan føre til opphopning av jern i kroppen. 

Ved mistanke om jernmangel, bør du oppsøke lege for å ta en blodprøve. For noen vil jerntilskudd være nødvendig, men skal ikke tas før man har fått en lege til å påvise jernmangel. For mye jernoverskudd kan gi de samme symptomene som underskudd, og man bør derfor være helt sikker. Som med de fleste andre næringsstoffer, kan det være både ugunstig og skadelig å ha et altfor høyt inntak av jern over tid. I et vanlig og variert kosthold er dette meget sjelden et problem. Men, dersom du inntar høye doser gjennom f.eks. kosttilskudd, kan du faktisk ende opp med å få i deg mer jern enn det som er bra for deg.

Her kan du finne informasjon om mat med jern her.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.