Derfor trenger du jern!

Jern er et mineral som er viktig i mange funksjoner i kroppen. Mesteparten av jernet brukes til å frakte oksygen fra lungene og ut i alle kroppens celler og vev. 

En frisk, voksen person har vanligvis 4 til 6 g jern i kroppen, omkring 20 prosent av dette ligger lagret i kroppen. Rundt 70 prosent er bundet til hemoglobinet i de røde blodlegemene i blodet og har som oppgave å ta opp oksygen fra luften vi puster inn i lungene og frakte dette til alle kroppens celler og vev. De resterende 10 prosentene inngår i enzymer og muskelceller.

Jern er nødvendig for:

• Transport av oksygen i kroppen

• Normal vekst og utvikling

• God fysisk og psykisk prestasjonsevne

• Motstandskraft mot infeksjoner

Dersom vi har et lavt inntak av jern over tid, eller ved større tap av blod, vil jernlagrene våre til slutt tømmes. Vi får da det vi kaller jernmangel, eller jernmangelanemi. Dette fører til at blodet vårt blir dårligere til å frakte oksygen til cellene, og man kan bli slapp, trøtt, andpusten, svimmel, få nedsatt arbeidskapasitet og dårligere fysisk prestasjonsevne. Dette er ting vi kan merke i hverdagen og som betyr mye for helsen vår, men også for livskvalitet og overskudd.

Jern er det mineralet det er vanskeligst å dekke behovet for gjennom kosten. Unge jenter, kvinner i fertil alder og barn er blant dem som er mer utsatt for jernmangel enn andre. Uten et bevisst forhold til hva kroppen trenger, og hvilke matvarer man må̊ spise for å få dekket behovene, blir det lett for lite jern i kosten.

Gode råd for å forebygge jernmangel er å spise:

  • Grovt brød og grove korn blandinger.
  • Rent kjøtt, jo rødere kjøtt, desto mer jern.
  • Leverpostei og annet kjøttpålegg.
  • Rikelig med frukt og grønnsaker.

- Får du i deg nok?

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.