7 sunne matpakketips

En sunn og god lunsj er viktig for humør, arbeidsglede og konsentrasjonsevnen. Her finner du noen tips til noen matvarer som enkelt kan være med på å tilføre det lille ekstra til din matpakke.

Nr 1: Egg

Jamie Oliver har trukket frem egget som supermat, og omelett som den nye og sunne fastfooden. Kanskje ikke så rart? Egg er naturens egen vitaminkapsel, og gir et godt tilskudd av mange av de vitaminene og mineralene du trenger, som for eksempel vitamin D, folat, jod og jern. Det er også en god kilde til protein, som hjelper deg med å holde deg mett lenger. Videre er egget er kanskje vår smarteste råvare og kan brukes i utallige kombinasjoner. 

Speilegg på en helt ny måte: Bagel med avokado og egg.

Nr 2: Fet fisk

Pålegg av fet fisk, som f.eks. makrell i tomat eller varmrøkt laks er et godt tips i matpakka. Fet fisk er også en god kilde til Vitamin D, som bidrar til å opprettholde immunforsvaret og holder deg frisk. Vitamin D bidrar også til at vi har en normal kognitiv funksjon, det vil si måten vi bearbeider informasjon, husker og lærer.

Salat med varmrokt laks er en sunn og mettende lunsjsalat.

Nr 3: Avokado

Denne grønne grønnsaken, som egentlig er en frukt, er både rik på smak og næringsinnhold. Avokado har et høyt innhold fett, men det er av den sunne typen. I denne godsaken finner du også folat, som hjelper deg med å holde deg frisk og opplagt. Avokado kan du ha med deg hel, som du deler opp når du skal spise, og smaker godt under kjøtt- og fiskepålegg. Den kremete konsistensen, og nøtteaktige smaken gjør at den også passer ypperlig i salater. 

En enkel kyllingsalat med avokado som får deg til å lengte etter lunsjpausen.

Nr 4: Magert kjøttpålegg

Magert kjøttpålegg, som kokt skinke, roastbiff eller pålegg av kalkun- og kylling er smarte proteinkilder. I magert kjøttpålegg er det 2-5 % fett og rikelig med proteiner. Protein i kjøtt er av høy kvalitet, og bidrar til at vi føler oss mette lenger og gir kroppen godt påfyll. Det kan være store forskjeller i saltinnhold mellom ulike produkter i butikkhyllene, se gjerne på næringsdeklarasjonen eller bruk Nøkkelhullsmerket som hjelpemiddel. Går du for leverpostei eller pålegg av storfe eller lam er dette også gode kilder til hemjern, en type jern som er lettere for kroppen vår å ta opp. Nok jern i kostholdet hjelper deg med å føle deg frisk og opplagt.

Matpakkepita fylt med mozzarella og pastrami er et enkelt og fristende tips til hva du kan ha i matpakka. 

Nr 5: Cottage Cheese

Meieriprodukter bidrar med flere viktige næringsstoffer i det norske kostholdet, som for eksempel kalsium som er viktig for et sterkt skjelett. Cottage Cheese er et magert og proteinrikt tilskudd til matpakken. Bruk den som en del av pålegget, eller alene sammen med litt nøtter og frukt. 

Smaksett cottage cheese selv med hakket basilikum og pinjekjerner og lag denne grove sandwichen

Nr 6: Grove brød- og kornprodukter

En sunn matpakke bør inneholde langsomme fremfor raske karbohydrater, for å gi et mer stabilt blodsukker. Langsomme karbohydrater finner du i f.eks. grovbakst eller kornblandinger. Grove kornprodukter bidrar til å holde blodsukkernivået mest mulig stabilt, som er bra for konsentrasjon og læring. Eltefrie grove rundstykker passer perfekt å lage for å ha med i matpakken. Med sammalt hvete, frø og kjerner er dette noen skikkelige groviser.

Nr 7: Nøtter

«Go nuts!». Nøtter er en god kilde til umettet fett, og er en sunn snack. Nøtter, helst usaltet og eventuelt sammen med litt tørket frukt (uten tilsatt sukker) er fint å ha med i matpakken, for å fylle på med litt energi når sulten melder seg. Selv om det er sunt fett, er nøtter kaloririkt, så det holder med en håndfull. 

 

Husk at det er mange måter å sette sammen en sunn matpakke på. Det aller viktigste er at du trives med matpakken din, og at du gleder deg til å sette deg ned i lunjsen med en god matpakke og en pust i bakken. Et overordnet tips er at matpakken helst bør bestå av ulike kombinasjoner med grove kornprodukter, proteinrikt pålegg, grønnsaker og gjerne litt frukt, bær eller nøtter. Velg deg gjerne ut noe du liker, og varier gjerne litt i hva du har med deg i matpakken. Det er godt for både kropp og matgleden.

God lunsj!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.