Vær kjøkkensjefen i familien

Det viser seg at når barna får velge hva familien skal ha til middag blir det mye usunn mat. Vil du vri familiens kosthold over i en sunnere retning, bør du ta rollen som kjøkkensjef og bestemme menyen. Det har hele familien godt av.

Vi har sikkert gått i den samme fella alle sammen, og spurt barna hva de har lyst på til middag. Svarene vi får er ofte mat som passer til helgekosen. Barna mangler foreløpig kunnskap om sammensetning av et sunt kosthold, og trenger veiledning i sunne matvaner på samme måte som vi veileder dem gjennom livet på andre områder.

Et godt råd for å oppnå sunnere middagsvaner er å planlegge middagene og gjøre et par store innkjøp i uken, i stedet for å handle på impuls på vei hjem fra jobb. Med lavt blodsukker og sultne unger på slep gjennom butikken er det fort gjort å ty til enkle og usunne løsninger. La eventuelt barna få være med å bestemme menyen en gang i uka, ved at de kan velge mellom to sunne alternativer. “Hva vil du ha til middag? Suppelapskaus eller kyllingwok?”.

En smart løsning på hverdagens tidsklemme er å lage sunn mat i store porsjoner i helgene. Middagene kan fryses ned og tas igjen opp når dere har det travelt. Lag for eksmepel septembergryte, lapskaus, gulasj eller en stor porsjon kjøttsuppe med mange, fargerike grønnsaker.

Enkelte dager er raske middagsalternativer en nødvendighet. Da er wok en smart løsning. Kjøp gjerne dypfryste, ferdige wokgrønnsaker og renskåret svinekjøtt eller kyllingfilet. I stedet for kaloririke hurtignudler er fullkornsnudler eller eggenudler sunnere alternativer.

God middag!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.