Spiseråd i eksamenstid

Det er eksamenstid og for mange er nervene i høyspenn. Ikke underlig når man vet hva det kan koste å feile på en så viktig dag. Privatisteksamener og utsatt start på arbeidslivet koster dyrt!

Å begynne et liv med gode lesevaner, nok søvn og fysisk aktivitet, samt å spise sunn og variert mat i god tid før eksamen er gull verdt. Ikke glem tilskudd av tran eller omega-3 for omega-3 fettsyrer trenger vi tilskudd av hele året med mindre du spiser nok fet fisk.  Lange dager på lesesalen med boller, brus og bøtter med kaffe gir dårligere uttelling enn nødvendig, for læring og god ernæring henger sammen!

Frokost

Start dagen med en god frokost, fortrinnsvis med grovt brød og proteinrikt pålegg som magert kjøttpålegg, egg eller fiskepålegg, for det holder deg mett lenge og gir stabilt blodsukker. Mange brød er merket med Brødskala’n og det gjør det lettere å velge grovt i butikken. Drikk gjerne et glass lett, ekstra lett eller skummet melk til brødmåltidet fordi næringsstoffene i disse matvarene utfyller hverandre.  Drikk også gjerne et stort glass vann for man taper en del væske i løpet av natten. Om du ikke drikker melk til frokosten, kan du gjerne avslutte med litt yoghurt. Med mat i magen og stabilt blodsukker får du bedre konsentrasjon, som øker sjansen for å få en god karakter.


Under eksamen

Planlegg spise- og mentale hvilepauser! Spiste du frokost klokken 7.00 bør du spise et måltid igjen rundt klokken 10.30 og deretter et nytt måltid rundt klokken 14.00. Spis med andre ord hver 3-4 time. Ikke eksperimenter med nye matvarer på eksamensdagen. Spis mat du vanligvis spiser, - om du spiser sunt, vel og merke. Hvis ikke er det mulig kroppen din reagerer med hodepine, du blir ukonsentrert eller føler deg uvel - og da er det ikke lett å yte optimalt under eksamen.

Spis jevnt gjennom dagen og spis passe store porsjoner. Spiser du for lite kan du føle deg slapp, ukonsentrert og få hodepine, spiser du for store mengder kan du bli slapp, trett og uten riktig fokus.

Pass på å få i deg nok drikke

En optimal væskebalanse gjør deg mer opplagt og minsker sjansen for at du får hodepine, enn om du drikker for lite. Vann er den beste tørstedrikk. De fleste bør drikke rundt 1,5 - 2 liter vann per dag (30ml vann/kg kroppsvekt). Tips til iskaldt vann som varer hele eksamen er å legge en drikkeflaske i fryseren om kvelden med litt vann i, for så å fylle på med kaldt vann om morgenen. Skivet frukt, isbiter med frukt/bær eller agurkskiver i vannet gir frisk smak. Drikkeyoghurt og smoothie smaker også godt og gir ekstra energi. Dette er mye bedre alternativer enn sukret brus, saft eller juice fordi blodsukkeret da ikke vil stige så raskt, - for deretter å få et brått fall.

Ta godteri-belønningen etterpå

Mange har med seg godteri og brus til eksamen som belønning underveis. Det er ikke særlig lurt fordi det kan gjøre deg ukonsentrert og trøtt kort tid etter inntak fordi blodsukkeret vil skifte som på en berg- og dalbane! Men etter eksamen, da kan du drikke og spise hva du vil!! Ha heller med deg bær, oppkuttet frukt og grønnsaker i en boks som du knasker på underveis. Frukt, bær og grønnsaker inneholder fiber som bidrar til å holde blodsukkeret jevnere. Om du har lyst kan du for eksempel ha med litt vaniljekesam som er rik på protein til frukten og bærene, og eventuelt noen nøtter. Da får du i tillegg i deg proteiner og fett.  Til grønnsakene kan du lage med deg en dip av kesam eller gresk/tyrkisk yoghurt og dippulver.

Variasjon i matboksen

Synes du den tradisjonelle matpakken blir kjedelig på eksamensdagen finnes mange gode alternativer. Som variasjon til grovbrødet kan du fylle fullkornslefser/-tortillas med salat, grønnsaker, magert kjøttpålegg eller kokt egg i skiver, eller du kan lage en pastasalat av fullkornspasta, grønnsaker, skinke og litt pesto. Se nederst i artikkelen for gode tips.

Koffein virker oppkvikkende

Særlig kaffe, men også te og cola inneholder koffein. Koffein i moderate mengder øker konsentrasjonen og våkenheten. Er du vant til å drikke flere kopper kaffe daglig er det absolutt en fordel å gjøre dette også under eksamen.  Hvis ikke kan du føle deg uopplagt og få hodepine fordi koffein virker avhengighetsskapende. Hvis du ikke er vant til å drikke kaffe, eller hvis du får i deg for mye koffein så kan det forstyrre konsentrasjonen og gjør deg skjelven og stresset. Hvis du er veldig nervøs kan det derfor være lurt å ligge unna kaffe.

Lykke til med eksamen!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.