Råd om kjøttforbruk

Har du fått med deg at Helsedirektoratet har kommet med nye kostholdsråd? Her kan du se hva som er anbefalt mengde rødt kjøtt og hvordan du kan planlegge en sunn ukesmeny.

Helsedirektoratet anbefaler blant annet at vi kan spise opptil 500 gram rødt kjøtt  per person per uke. Rødt kjøtt er definert som kjøtt fra svin, storfe og lam/sau. I innkjøpsmengde tilsvarer det at kjøttet vi kjøper inn kan veie 700 – 750 gram.

Eksempel på en sunn ukemeny som følger rådene fra Helsedirektoratet

Mandag: Lapskaus (150 gram kjøtt)
Tirsdag: Chiliwok med renskåret svinekjøtt (150 gram kjøtt)
Onsdag: Fiskesuppe, sushi eller reker
Torsdag: Kyllingfilet, grov pasta og salat
Fredag: Taco med karbonadedeig (150 gram kjøtt)
Lørdag: Biff (150 – 200 gram), bakt potet, salat og chilidressing
Søndag: Laks, kokte poteter og grønnsaker

I tillegg til dette kan du spise 100 gram kjøttpålegg i løpet av uka. Denne mengden tilsvarer for eksempel 6 skiver kokt skinke.

Kjøtt er en grunnpilar i vårt norske kosthold. Fra kjøtt får vi mye protein, jern, sink, selen og alle vitaminene i B-gruppen. Protein øker metthetsfølelsen og bidrar til at vi lettere holder vekten. Kvinner i fruktbar alder har dessuten mye høyere behov for jern enn menn, og i rødt kjøtt finner du mye jern som blir svært godt nyttegjort av kroppen.

 

 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.