Råd for riktig grilling

Grilling forbindes med sommer og oppfattes som den sosiale måten å lage mat på. Her får du gode råd som gjør grillmaten din både bedre, saftigere og sunnere.

Kull, briketter og tennvæsek

Briketter brenner lenger men kull har bedre effekt, så hva som er best å bruke avhenger av hva du legger på grillen. La tennvæsken trekke inn i kull/briketter i ca. 10 minutter før du tenner grillen. NB! Sprut aldri tennvæske direkte på flammene.

Varme

Grillen må bli skikkelig varm før du setter i gang med grillingen. En gassgrill trenger ca. 5 minutter, mens en grill med kull/briketter trenger ca. 20 minutter. Når kull/briketter er dekket av hvit aske er grillen klar.

Grill ved lavere temperaturer over lengre tid. Med en gassgrill er det lett å justere varmen, men det er slett ikke umulig på en kullgrill. Det gjør du ved å lage en sone hvor det ikke er kull under slik at maten kan grilles indirekte. Veldig nyttig når man griller større stykker over lenger tid.

Ren grill

Husk at grillristen må være rengjort før grilling. Før bruk kan den gjerne pensles med litt olje slik at ikke maten brenner seg fast. Alternativt kan du pensle maten med olje. Har du gassgrill med lavastener så sørg for at disse også er rene.

Kjøttet

Mørt kjøtt som indrefilet, ytrefilet, mørbrad, entrecôte, koteletter og kyllingfileter egner seg godt til grilling hvis det er skåret i jevne skiver eller i biter tredd på spyd. Du kan gjerne marinere kjøttet. Det gir mer smak på grunn av krydder og saftighet fordi marinert kjøtt ofte stekes i noe kortere tid. Kjøtt som ikke er mørt egner seg ikke på grillen. Skal du grille pølser eller andre bearbeidede kjøttvarer, så velg de som er merket med nøkkelhull.

Flammer

Hvis det flammer opp i grillen skjer dette fordi fett fra kjøttet smelter og drypper ned. Legg maten til side, for eksempel på en tallerken eller i sonen uten kull, for å unngå at den blir brent og la flammene dø ut før du fortsetter grillingen. Det kan lønne seg å grille mindre fettrike matvarer.

Avstand

Sørg for å ha god avstand mellom maten og varmekilden. Du bør derfor droppe engangsgrillen og heller investere i en liten bøttegrill når du skal ut på tur å grille. Sørg for god lufttilførsel når du griller og snu maten flere ganger så unngår du brent mat som verken er godt eller sunt.

Hygiene i utekjøkkenet

Ikke alle har tilgang på vann og vaskemuligheter når man er ute og griller. Mye av tilbehøret blir gjerne tilberedt på kjøkkenet inne i forkant eller parallelt. Men en ting som er spesielt viktig å huske på er å ta med et eget fat eller fjøl til kjøtt som er ferdig grillet, slik at man ikke legger nygrillet mat tilbake der det rå kjøttet lå.

Nå som du vet hvordan du skal grille for at maten blir best, saftigst og sunnest så er det opp til deg hvor sunt måltidet blir totalt sett. Dersom du velger riktige råvarer, griller riktig og ikke minst unngår det feiteste tilbehøret kan grillmat både være sunn og kalorifattig.

Lykke til med sommerens grilling!

 

 

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.