Kjøtt og ernæring

God helse handler om en helhet mellom kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. God ernæring er av stor betydning for menneskets vekst, utvikling og trivsel.

Når det gjelder kostholdet er det viktig med et allsidig og variert kosthold med ferske og næringsriktige matvarer. Kjøtt er en naturlig del av det norske kostholdet og en viktig bidragsyter til flere næringsstoffer med høy biotilgjengelighet (utnyttelsesgrad). 98,5 prosent av befolkningen spiser kjøtt regelmessig. Kjøtt bidrar derfor til å gjøre kostholdet vårt variert og næringsriktig.


Rent kjøtt består av mye vann, hele 75 %, ca 20 % protein og bare 2-5 % fett.

Kjøtt tilfører ikke bare energi for dagens gjøremål, men inneholder også viktige næringsstoffer som kroppen trenger for å bygge seg opp og som vi trenger jevn tilførsel av. Vi deler næringsstoffene vi får fra maten i energi-givende og ikke-energigivende næringsstoffer. De energi-givende er: fett, karbohydrat og protein. I tillegg gir alkohol energi, men det regnes ikke akkurat for å være et næringsstoff. De næringsstoffene som ikke gir energi er vitaminer, mineraler og sporstoffer. Selv om de ikke gir energi er de helt nødvendige for at kroppen skal fungere normalt. Begge deler er like viktige. Det er samspillet mellom de forskjellige komponentene som er avgjørende.

Energi-givende næringsstoffer:

  • Fett (1 g gir 9 kcal/37 kJ)
  • Karbohydrat (1 g gir 4 kcal/17 kJ)
  • Proteiner (1 g gir 4 kcal/17 kJ)

Ikke-energigivende næringsstoffer:

  • Vitaminer (vannløselige B og C, fettløselige A, D, E og K)
  • Mineraler (Eks: Kalsium, kalium og natrium)
  • Sporstoffer (Eks: Jern, sink, selen og fluor)
  • Vann

Vitaminer regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendig for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineraler. I motsetning til de energi-givende næringsstoffene trenger vi bare små mengder av vitaminene daglig, fra noen få mikrogram til noen titalls milligram.

Mineraler og sporstoffer er grunnstoffer som kroppen trenger i relativt små mengder. De mineralene vi kun trenger i små mengder, 100 mg eller mindre per dag, kaller vi sporstoffer. Kroppens samlede innhold av sporstoffer utgjøre ikke stort mer enn en teskje, men disse stoffene er likevel avgjørende for at en rekke prosesser i kroppen skal gå som normalt.

Mineral- og sporstoffene har viktige funksjoner i kroppen og fungerer som hjelpestoffer og katalysatorer (ko-enzymer) i en rekke prosesser.


Vann utgjør vanligvis melllom 50 - 70 % av kroppsvekten vår. Vann har en sentral rolle i regulering av kroppstemperaturen, men er også nødvendig for å løse opp og transportere av næringsstoffer til og fra celler. Under normale forhold trenger kroppen 2-3 liter vann per dag og ca 1 liter kommer fra matvarene du spiser. Vann er den beste tørstedrikk og derfor anbefales det å drikke 1 1/2 -2 liter per dag.


Hvis du vil vite mer om hva kjøtt bidrar med av næringsstoffer i det norske kostholdet så kan du ta en titt under temaet: Andre næringsstoffer.

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.