Julens feteste tips

Jula betyr god mat og godt drikke for de fleste. På julaften skal du selvsagt ikke tenke kalorier, men her er noen tips til de som har en lang julebordsesong foran seg, og som vil unngå at vekta bare øker fram til nyttår.

Kos deg med svor!

Svor er godt, og faktisk inneholder den nesten bare protein! Skraper du bort fettet mellom svoren og kjøttet, kan du godt unne deg litt ekstra av denne knasende gode delikatessen.

En tradisjonell juletallerken med ribbe, medisterkake, såssisser, surkål/rødkål, poteter og ribbefett inneholder  MANGE kalorier. Hele dagens energibehov kan fort dekkes hvis du ikke tenker deg om når du forsyner deg. I tillegg kommer øl og akevitt, dessert, kaffe avec og julesnacks. Sjekk tabellen:

 

Julemat Mengde Ca. kalorier
Medisterkake 1 stk (50gram)  160
Såssisser 3 stk (90 gram)  230
Pinnekjøtt 300 gram (utvannet, ikke dampet) 1020
Familieribbe 150 gram (ferdig stekt) 700
Surkål 75 gram 20
Akevitt 4 cl 95
Øl 0,5 l 185
Brente mandler 10 stk =20 gram 100
Marsipan (middels stor) 50 gram 240
Dadler 10 stk =80 gram 240
Fiken 5 stk =100 gram 250
Riskrem 1 porsj =130 gram 225
Rød saus 1 porsj= 75 gram 50

Tips for en lettere jul:

- Er det buffet er det lurt å passe på tallerkenstørrelsen, stor tallerken = stor porsjon! Nyt maten og dropp gjerne porsjon nummer to.

- Ta bort synlig fett på ribben og pinnekjøttet

- Hopp over farsematen og ta heller for deg av den magre delen av ribben

- Velg grove/magrere pølser i stedet for medisterpølser og lag selv litt magrere medisterkaker med kjøttdeig av svin

- Pass opp for ribbefettet, bruk gjerne sjysaus fra pose. Den er veldig mager!

- Dropp fløten i kålrabistappen. Den blir faktisk mye bedre uten, velg eventuelt matfløte eller kaffefløte

- Forsyn deg godt med grønnsaker

- Alkoholholdig drikke hører med til julematen for mange, men husk at det også gir mange kalorier.

- Pass på å drikke mye vann!

- Velg fruktbaserte desserter i stedet for krembaserte

- Begrens inntaket av julekaker, spis heller søte, saftige klementiner

- Spis tørket og gjerne usukret frukt, framfor fete kaker og sjokolade.

- Kom deg ut på tur :-)

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.