Sunne og smakfulle grilltips

Grilling er kos og maten må smake. Sunt og smakfullt er derimot ikke uforenelig. Vi gir deg gode tips på veien.

Grill kjøttet riktig

Kjøtt som er overstekt kan bli både brent og tørt – og det gir ingen god matopplevelse, i tillegg til at brent mat er usunt. Snu kjøttet ofte.

Sommeren er av naturlige årsaker høysesong for grilling. Mange griller opptil flere ganger i uka, særlig hvis værgudene er på vår side. Utallige grillkvelder kan gjøre at vi kjenner det på både beltespenna og samvittigheten. Likevel frister det ikke med et tørt, ihjelgrillet kjøttstykke og en kjedelig salat.Med utgangspunkt i magert kjøtt, sammen med noen gode tips om riktig grilling, så kan måltidet bli både sunt, saftig og godt.

 

Temperatur og avstand

Hvis det er for høy varme på grillen, eller hvis rista er for nærme glørne vil maten kunne bli brent før den er gjennomstekt, og brent mat er som kjent verken sunt eller godt.
Ytrefilet av svin er magert kjøtt som kan kan kombineres med mange ulike smaker. Her er grillspyd marinert med ingefær, lime og asiatisk grillsaus. En fargerik salat er fristende og godt tilbehør.

Bruk lokk

Da kan du ha to soner på grillen – en halvdel med kull under og en del uten. Da kan man flytte kjøttet over på den delen av grillen uten varme under når kjøttet har fått en fin farge. Deretter legger man på lokk slik at kjøttet blir ferdig ved hjelp av den sirkulerende varmen inni grillen. På denne måten får kjøttet en fin farge uten at det blir brent. Denne metoden kalles indirekte grilling, og egner seg spesielt godt når man griller større stykker som tar lengre tid å få ferdig.

Det meste av biffer og fileter er magert samtidig som det er mørt, og krever derfor kort tilberedningstid. Stykningsdeler som skinkebiff, indre- og ytrefilet av svin og storfe, kyllingfilet og kalkunfilet inneholder bare litt over 100 kalorier per 100 gram, er rike på proteiner, og gir et godt utgangspunkt for å lage magre og næringsriktige måltider. Proteiner er med på å opprettholde normal muskelmasse og skjelett, og bidrar også til vekst i muskelmasse. En porsjon kjøtt inneholder dessuten næringsstoffer som sink, niacin, vitamin B6 og vitamin B12.

Helgrillet indrefilet av svin med nypotetsalat.

Å grille hele fileter, krydret på en delikat måte og med smakfullt tilbehør kan imponere stort i gjestesammenheng, samtidig som måltidet kan bli magert. Alfa og omega er da å bruke et steketermometer. På den måten er du sikret at større kjøttstykker blir perfekt stekt, akkurat slik du vil ha dem.

Pass på saltet

Nordmenn spiser i gjennomsnitt dobbelt så mye salt som anbefalt. Mange ferdige marinader inneholder store mengder salt. Ved å smaksette grillmaten med urter og krydder uten tilsatt salt kan man få til gode smaker på grillmaten.

Prøv deg gjerne frem med annet krydder enn salt og grillkrydder på det du skal på grillen. Vanlig grillkrydder inneholder nemlig mye salt, og salt er noe gjennomsnittsnordmannen spiser altfor mye av. Dessuten vil du gå glipp av noen spennende smaksopplevelser. Kjøtt med mild egensmak, som svin, kylling og kalkun gjør variasjonsmulighetene utallige. Og med skivet kjøtt eller biter trædd på spyd er grunnlaget lagt for middager som er raske å tilberede. 

Sunn og rask grilling

Mørt og magert kjøtt som fileter og biffer skåret i jevne skiver eller i biter trædd på spyd gir et godt utgangspunkt for sunn og rask grilling.

Det magiske svinekjøttet

Svinekjøtt har en mild egensmak og kan brukes på utallige måter. Det kan kombineres med det meste av urter, krydder og tilbehør, så her er det bare din egen fantasi som setter begrensninger. Vær litt vågal, og test ut nye smakskombinasjoner og tilbehør. Kanskje vil du bli overrasket over hvor mye forskjellig som passer sammen med dette kjøttslaget. Svinekjøtt passer like godt krydret med bare salt og pepper som med for eksempel med karri, koriander, ingefær og chili, hvitløk og rosmarin, eller servert med en fruktig appelsinsalat.

Skinkebiff er mager grillmat. Server skinkebiffen med grillet avokado fylt med  mango og chili, og du har et sunt, friskt og krydret grillmåltid.

Skinkebiff, ytre- og indrefilet er svinekjøtt med kort tilberedningstid og et fettinnhold på mellom 1,6 og 3,1 prosent. Stykkene kan grilles i skiver, i biter trædd på spyd, eller du kan være mer kreativ ved å lage urteschnitzler eller banke ut kjøttet og fylle det med urter, soltørkede tomater eller andre gode smakstilsetninger.

Over halvparten av fettet i svinekjøtt består av umettede fettsyrer, noe som er en klar ernæringsmessig fordel, men ikke av praktisk betydning for de magre stykningsdelene, hvor fettinnholdet er lavt. Fordi kjøttet er så magert er det viktig å være klar over at kjøttet ikke må grilles for hardt eller for lenge, ellers vil det lett kunne virke tørt. Ved grilling av hele svinefileter bør kjernetemperaturen være rundt 70 °C for medium stekt, og når steketermometeret viser 76 °C  er fileten gjennomstekt.

Steketermometer

Bruk steketermometer ved grilling av større stykker. Da blir kjøttet perfekt stekt.

Kalkunbiff er skåret ut fra kalkunfileten og inneholder kun 1,4 prosent fett, og kyllingfilet er skinn og benfritt bryststykke med bare en prosent fett. På grunn av den milde smaken passer kalkun og kylling, i likhet med svinekjøtt, til det meste av krydder og tilbehør, men kan virke tørt om det grilles for lenge. Du kan også grille hel kalkunfilet -  da bør kjernetemperaturen være rundt 70 °C.

En real biff

Storfekjøtt har den gode kjøttsmaken som så mange av oss elsker. Magert biffkjøtt er derfor et godt eksempel på at til og med den mest ihuga motstandsmann av sunn mat kan si seg enig i at sunn mat faktisk også kan være utrolig godt. Mørbrad, ytre- og indrefilet er mørt kjøtt som inneholder mellom 2,3 og 3,7 prosent fett. Fargen på kjøttet indikerer hvor mye jern det inneholder. En porsjon storfekjøtt er kilde til jern, som bidrar til at immunforsvaret fungerer normalt og til å redusere tretthet og utmattelse.

BIFF ER EN FAVORITT PÅ GRILLEN. VI FORESLÅR EN UKOMPLISERT SERVERING MED GRILLET ASPARGES OG CHERRYTOMATER.

Ikke ha søtt i marinaden

Sukker gjør at maten brenner seg lettere. Dersom man ønsker å bruke noe søtt på kjøttet, så bør dette være noe som pensles på mot slutten av steketiden.

Det er mange urter og krydder som passer til å smaksette storfekjøtt, for eksempel muskat, allehånde, laurbærblad, spisskummin, hvitløk, rosmarin, timian, salvie eller merian. Eller hva med å marinere det i pesto, tapenade eller sennep smaksatt med estragon?   

Biffer og fileter passer ypperlig i gjestesituasjoner, og å grille hele fileter gjør det enkelt å imponere. Kjernetemperaturen ved helgrilling av fileter av storfe skal være 55-60 °C for rødt, 60-65 °C  for rosa, og 70 °C for gjennomstekt.

Velg sunt tilbehør

Med utgangspunkt i magert kjøtt som ikke er brent, så er det tilbehøret som avgjør om måltidet i sin helhet er magert og sunt. Det finnes utallige eksempler på smakfullt og spennende tilbehør som samtidig er sunt.

Det går an å lage uendelige typer av smaksrikt og fristende tilbehør til grillmåltidet, men veldig mye av det som vi vanligvis har som fast følge til grillmaten har ikke nødvendigvis et lavt fettinnhold. Dette gjør at det i mange tilfeller er tilbehøret som kan ødelegge for om måltidet i sin helhet blir magert. En bugnende grønn salat er nesten et selvsagt tilbehør.

For de som ønsker å smaksette salaten, så kan man bruke sitron- eller appelsinsaft, ulike eddiktyper, urter, smaksatt kesam, eller en oljebasert dressing. Glem likevel ikke at olje er rent fett, som derfor fort vil dra kaloriinnholdet opp. Fett inneholder nemlig mer enn dobbelt så mye kalorier per gram som karbohydrater og proteiner. Fruktbiter kan også være en god variasjon i salaten. Du kan bruke for eksempel ananas, eple, appelsin, jordbær eller mango.

Grønnsaksmiks er et nydelig alternativ til salat som tilbehør til grillmat. Enkelt å lage og raskt ferdig på grillen eller i stekeovn.

En hjemmelaget potet- eller pastasalat (av fullkornspasta) smaksatt med en vinaigrette passer  ypperlig til grillmaten, og er sunnere enn de majonesbaserte variantene som man får kjøpt i butikken. Halvkokte poteter kan pensles med olje og for eksempel chili- og paprikapulver. Deretter pakker du dem i folie og har dem på grillen. Da får du nydelige bakte poteter med en deilig grillsmak. Grillen kan også brukes til å foliebake grønnsaker som smaksettes med dine favorittkrydder og –urter.

En god potetsalat trenger ikke være så fet. Nypotetsalat med soltørket tomat er et sunt og godt alternativ til rømme- og majonesbasert potetsalat.

 

Tips for bedre, saftigere og sunnere grillmat

  • Ren grillrist. Pensle gjerne rista eller maten med litt olje slik at maten ikke brenner seg fast. Rene kjøttstykker trekker ikke til seg fett. Har du gassgrill med lavasteiner så sørg for at disse også er rene.
  • Bruk god tid. Bruker du kull, så er grillen klar når kullet er dekket av et grått askelag.
  • Temperer kjøttet. Ta kjøttet ut av kjøleskapet cirka en halv time før tilberedning. Dette gjør det enklere å oppnå et godt resultat.
  • Unngå flammer. Hvis det flammer opp i grillen så er det fordi fett smelter og drypper ned. Legg da maten til side for å unngå at den blir brent, og la flammene dø ut før du fortsetter grillingen. Dette er særlig et problem ved grilling av fetere kjøtt eller ved overflødig oljebaserte marinader.
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.