Godt og magert på brødskiva

Er du opptatt av at maten skal være mager og sunn, er pålegg av renskåret kjøtt et godt alternativ. Enkelte av påleggssortene inneholder mindre enn fire prosent fett! Til sammenlikning inneholder ost som regel mellom 25 og 30 prosent.

Dermed kan du erstatte to skiver vanlig hvitost (skåret med ostehøvel) med hele ni skiver skinke á 15 gram! Eksempler på magert kjøttpålegg er skinke, hamburgerrygg, salt storfekjøtt, roastbiff, kokt tunge og varmrøkt pepperbiff i skiver. Disse er blant de aller magreste produktene, med helt ned til tre prosent fettinnhold.

Skinke er ikke lenger bare skinke, men finnes i så mange varianter at du kan spise det nesten hver dag uten å gå lei. Vi nevner i fleng: Røkt skinke, kokt skinke, krydderskinke, karriskinke, appelsinskinke og pepperskinke.

Ønsker du å redusere fettinntaket ditt, så se etter lettvariantene eller produkter av renskåret kjøtt. En del av de gamle traverne innen kjøttpåleggets verden har for lengst kommet i nye utgaver der fettmengden er redusert. Salami er et eksempel, og finnes også i lettvarianter, det samme gjelder servelat og falukorv, for å nevne noen andre.

Husk at kjøtt og kjøttpålegg er gode kilder til protein av høy kvalitet, vitaminer, mineraler og sporstoffer. 

Pynter du i tillegg brødskiva med for eksempel agurk, tomat, salat og løk eller paprika, noen spirer og kanskje litt urter, blir maten både mer mettende og enda sunnere. Kjøttpålegg kan derfor med god samvittighet settes på frokostbordet eller legges i matpakken - hver dag!

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.