Finn din energibalanse

Et av kostrådene er at vi bør være i energibalanse. Vet du hvor mye energi kroppen din trenger?

Behovet for energi (kcal) er avhengig av alder, høyde, vekt, kjønn, kroppssammensetning og grad av fysisk aktivitet.Dersom man ikke er i energibalanse vil man enten gå opp, eller ned i vekt.

Mifflin-St Jeor formel kan brukes for å beregne hvilestoffskiftet/RMR (resting metabolic rate). Den er litt forskjellig for kvinner og menn.

RMR for menn = 10 x (Vekt i kg) + 6.25 x (høyde i cm) – 5 x (alder i år) +5
RMR for kvinner = 10 x (Vekt i kg) + 6.25 x (høyde i cm) – 5 x (alder i år) - 161

Hvilestoffskifte x Aktivitetsfaktor (også kalt PAL=physical activity level) = ditt dagsbehov for kalorier!

Med utgangspunkt i aktivitetsnivået i din hverdag multipliserer du resultatet fra formelen over med din aktivitetsfaktor (se tabell under) Resultatet du får da er ditt dagsbehov for kalorier!

1,2 Sengeliggende eller rullestolbruker
1,4 - 1,5

Stillesittende arbeid uten mulighet til bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i

fritiden

1,6 - 1,7 Stillesittende arbeid med mulighet til bevegelse og med noe moderat fysisk aktivitet i fritiden /stående arbeid (e.g. husarbeid, butikkansatt)
1,8 - 1,9 Betydelig grad av fysisk aktivitet (30-60 minutter fire til fem ganger per uke)
2,0 - 2,4 Hardt fysisk arbeid og/eller veldig fysisk, hard aktiv fritid
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.