Med fokus på mat

Noe av det vanskeligste å ta bilde av, må være nystekt pizza med lange ostetråder, sier Mari Svenningsen og ler. Her forteller hun om hvordan det er å jobbe som matfotograf for MatPrat. 

Hun kommer sjeldent tomhendt til MatPrat i Lørenveien. Bilen er fullastet med lamper, stativer og tungt kamerautstyr. I tillegg skal siste kupp fra en brukthandler og nye rekvisitter til dagens opptak, bæres inn.

- Det hjelper å ha gode kontakter, forsikrer hun. - Så fort det dukker opp noe interessant på instagram fra en av byens brukthandlere, gjelder det å kaste seg rundt. Vi er ofte flere matfotografer på jakt etter det samme. Ellers pleier jeg alltid å ha håndbagasjen full av stæsj som kan knuse med hjem fra turer.

Alltid på jakt etter nye rekvisitter. Her et blikk inn i fotografens kontor.

Mari Svenningsen er utdannet fotograf i København. Hun har også jobbet tre år som fotoassist hos reklamefotograf Astri Hals og Alf Børjesson i Oslo. Et år jobbet hun og som assistent på God morgen Norge i TV 2 . Her var hun med å lage mat til foto og TV. – Jeg kaller det mitt livs husmorskole, sier hun og ler.

Hvorfor matfotografering?

Å jobbe med matfotografering er både utfordrende og krevende. Mat er levende, - du vet aldri når en rett «dør» og får et slapt uttrykk. Ofte er det kun snakk om sekunder. Jeg husker med gru tiden det var populært med ostesufflé, kommer det kontant. - Selv den minste detalj var gjort klart før opptak, hendte det at retten kollapset på vei fra ovnen. En annen utfordring er rykende varm pizza med lange ostetråder. Du har ikke lange tiden før det ser ut som seig gummi.

Nøye planlegging

MatPrat har i dag rundt tre tusen oppskrifter liggende på matprat.no. Alle er utarbeidet og tilberedt av matrådgivere og fotografert i Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Med skarpe øyne på hver liten detalj. Her overlates ikke noe til tilfeldighetene.

Hvordan jobber du for å ta bildet av en rett?

Det er i tett samarbeid med matrådgivere i MatPrat. De gir meg en bestilling på hvilke nye oppskrifter det trenges å ta bilder av. Så tar vi et møte på settingen i forhold til uttrykk og anledning. Skal bildene styles mot jul? Er det vår med lysere toner eller er det vintergryter med røft, langkokt kjøtt? Farger, struktur i underlaget, duker, servise, lys, - er det til fest eller hverdag? Det er mange detaljer som skal på plass. Er det noe vi mangler, tar jeg meg en lånerunde ut til forskjellige Showrooms. 

Hver komposisjon blir nøye studert på dataskjermen

I dag er det julekaker som står for tur og matrådgiverne Anette Fjelleng Hansen og Magnus Tvedt- Øresland har allerede bakt både sirupsnipper, delfiakaker og fått ringene på plass i kransekaka. Mari tar et prøvebilde og teamet samler seg rundt dataskjermen for å studere resultatet.

Maris tips til matfoto

•Bruk dagslys •Bruk reflektorer (enten kjøpe, eller en hvit papplate) •Bruk liten dybdeskarphet •Still klart kamera og rekvisitter før maten er klar, mat er levende og må fotograferes fort •Fremhev gjerne stemning med beviste valg på rekvisitter (tallerken, bordplate, farger osv.) •Bruk stativ, gir deg mulighet til å jobbe med lengre lukker tid

Lyset justeres, det flyttes på en reflektor og skyves litt på kakefatet før det igjen er klart for nytt opptak.

Nitidig arbeid?

- Det er stor forskjell på om du fotograferer en rett som fort kan kollapse eller om det er småkaker som allerede har fått sin form. Ofte kan det kreves en porsjon tålmodighet, men med god planlegging og lang erfaring har vi godt grunnlag for å lykkes. Matrådgiverne har klare føringer på hva som ønskes, og åpen kommunikasjon gjennom fotoprosessen, gjør at resultatet blir bra. Hvis noen skulle lure på om matfotografering er kjedelig, kan jeg forsikre om at det er det ihvertfall ikke, sier hun og ler fornøyd.

(Intervjuet med Mari Svenningsen ble gjort julen 2014)

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.