MatPrat er klar med verdens første foodbook

Jeg er veldig stolt av prosessen og kjenner at dette blir bra, forkynner Anne Mari Halsan, direktør for MatPrat. Dette er det faktisk ingen som har gjort før oss.

Det er det nye communityet MatFolket inne på matprat.no, det handler om. Et eget digitalt univers hvor mat og matopplevelser står i sentrum. Et sted hvor folk kan bygge opp sine egne kokebøker, følge andres, dele oppskrifter og utveksle tips og erfaringer. Kort sagt: Et digitalt møtested for alle matinteresserte, en foodbook ála facebook, Twitter og Pinterest kombinert.

Et eget matunivers

– Tradisjonelt sett har opplysningskontoret vært en enveis informasjons- og oppskriftskilde. Digitale medier har åpnet for en helt ny måte å kommunisere på. Det har gitt oss muligheten til å skape en egen felles plattform for matfolk, forklarer Halsan.

Nettstedet matprat.no vil fortsette som før, men vi har i tillegg laget et egen nettsamfunn hvor folk kan legge inn sine oppskrifter og dele tips og matopplevelser med hverandre.

– Hvorfor lanserer MatPrat et eget møtested for matfolk ?
– Tiden er moden for å kommunisere med forbrukerne på en mer direkte måte, å gå i dialog i stedet for monolog. Matinteressen er enorm. Forbrukerne er både kresne og bevisste på hva de har behov for, hvordan de vil snakkes med og hvor de vil treffes. Mange føler seg overinformert og søker heller råd hos venner enn å høre på reklame.  De vil ikke følge informasjonsstrømmen, men heller delta aktivt i diskusjonen og dele erfaringer med folk de stoler på.Det er denne kunnskapen vi gjerne vil være med å dele.

Felles langbord

– MatPrat har en ambisjon om å være et sted hvor du finner alt du trenger å vite om mat når du trenger det. Skal vi klare det,må vi værepåforbrukerne. Vi må vite hvor de mentalt er til en hver tid. Hun ler: Ting skjer så fort nå at det nesten handler om ekstremsport!

Dette er kort oppsummert bakgrunnen for at vi har ønsket å gå ned av talestolen og heller invitere til et felles langbord hvor alle kan lære av hverandre.

Utradisjonelle metoder har vært i bruk.

– Hvordan har prosessen vært?
– Morsom, intens og krevende, kommer det kjapt.  –Vi har hatt hjelp av de beste fagfolkene innen film, web, PR, design og media. Siden det ikke finnes noe eget byrå som er like gode på alt, bestemte vi oss for å plukke ut de beste på sine felt og rett og slett sette sammen vårt eget MatPrat-byrå.

De beste hoder

Dermed startet en intens hodejakt. Hvem satt på mest kunnskap når det gjaldt web, – hvilken filmprodusent har vært mest dristig, sulten, etc.

Linda Refvik fra Nye Hoder hjalp oss med å plukke ut de rette folkene. Tidlig i januar 2012 ble MatPrat sine ansatte invitert til workshop med noen av de mest kreative hodene innen medie og reklameverdenen.

– Vi har nok vært en krevende kunde, sier hun og ler fornøyd. Vanligvis er oppdragsgiver tett på med briefing før byrået går videre og gjør selve jobben. Her har vi vært med og tatt beslutninger hele veien. Det har vært noen intense måneder for alle.

Ingen våkenetter

Selv har Anne Mari Halsan en solid CV med tunge lederstillinger innen marked og kommunikasjon i selskaper som Dell Computers, AC Nielsen, Adecco Nordic and Baltic countries. Det var også Halsan som ble hentet inn da profilen til Posten, den 350 år gamle bedriften, i sin tid skulle redesignes.
– Jeg er en typisk endringsleder og har nesten kommet til himmelen her, forkynner hun.  

– Så det har ikke vært noen bekymrede våkenetter?
– Nei, det har ikke det, kommer det bestemt. – Det har vært intens jobbing i lange tider, men jeg har hele tiden følt meg trygg på at dette er rette veien å gå. Vi sitter på  enorm matkompetanse og forbrukerkunnskap. I tillegg har vi  ekstrem kompetanse i formidlingsfaget. At vi nå har bygget et eget community for MatFolket, gir oss en enorm mulighet til å være tilstede og delta i praten om det forbrukerne er opptatt av. 

Jeg har skyhøye forventninger til dette nye nettsamfunnet og inviterer herved alle til å bli med!

Anne Mari Halsan 

Bli med i MatFolket

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.