Matpakketips

Matpakke er viktig for å holde konsentrasjon og humør utover dagen. Derfor er det viktig å lage matpakker som blir spist, og ikke blir liggende urørt i sekken.

- Lunsjen er en av de store måltidene i løpet av en dag, og er et viktig påfyll av både energi og næringsstoffer som kroppen trenger, sier mat- og ernærinsrådgiver Britt Marlene Kåsin hos MatPrat.

- Matpakka bør inneholde grove kornprodukter som grovt brød, knekkebrød eller polarbrød. Grove kornprodukter er en god kilde til fiber, forteller Kåsin, og minner samtidig om Brødskala`n som er grovhetsmerking av brød og brødvarer.

Bruker du Brødskala`n?

Proteinrikt pålegg

Pålegget bør være proteinrikt, som for eksempel kokt skinke, leverpostei, egg, ost eller fiskepålegg. Både proteiner og fiber gir god metthetsfølelse og holder både blodsukker og humøret mer stabilt, opplyser Kåsin.

Frukt og grønt

Frukt, grønnsaker og bær er topp å ha med seg i matpakka.

- Del gjerne opp frukten litt for barna. Da øker sjansen for at den blir spist, råder Kåsin.

Drikke til maten og tørstedrikke

Drikke til maten bør være melk eller vann, og ikke saft som ofte er sukkerholdig.

- Fortsatt er det slik at barn får i seg for mye sukker, og en del av det overflødige sukkeret kommer fra søtt drikke, forteller Kåsin.

Vann er uansett den beste tørstedrikken, og har barna vannflaske i sekken er det enkelt å fylle på vann etter behov.

Her finner du 7 sunne tips til matpakken din

Matbokser

I dag finnes det mange typer matbokser, enten man ønsker bokser med separate rom som skiller for eksempel frukt og grønnsaker fra brødmaten eller egne matbokser for lunsjsalater. En annen fordel med matboks i forhold til matpakke i papir er at maten ikke blir klemt i skolesekken.

Spise sammen med andre

- Å spise et måltid sammen med andre i løpet av dagen er også viktig for det sosiale, og matpausen bør være noe man ser fram til. Det skal være et avbrekk fra arbeidsoppgavene og gi energi til videre konsentrasjon, avslutter Britt Marlene Kåsin.

Ni smarte grep til matpakken

Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og spennende matpakke på, og det trenger ikke å ta så lang tid. Her er Helsedirektoratets 9 tips til sunnere matpakker: 

  1. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær.
  2. Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  3. Det er mye sunt pålegg​ å velge mellom, som fisk, magert kjøttpålegg (f.eks. kylling og kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer. Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønnsaker er også godt pålegg.
  4. Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser.
  5. Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  6. Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  7. Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken.
  8. Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  9. Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter. 
 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.