Bruker du Brødskala`n?

Merkeordningen “Brødskala'n” er utviklet for at det skal være lettere for deg som forbruker, å finne de groveste brødene i butikkhyllen.


Foto:
 
Opplysningskontoret for brød og korn. Tekst: Opplysningskontoret for brød og korn

Det å bedømme hvor grovt et brød er ut fra utseendet kan være vanskelig. Lyse brød kan være bakt med mye sammalt mel, og mørke brød kun med siktet mel. I dag er de aller fleste brød som selges i butikk merket med Brødskala'n.

 

Barn og unge spiser grovt brød

Opplysningskontoret for brød og korns spørreundersøkelse fra 2011 viste at 81 prosent har brødmat som hovedingrediens til frokost og 74 prosent til lunsj. Den norske matpakken står meget sterkt i kostholdet. Barn og unge spiser mest halvgrove brød (55 prosent) og grove brød (51 prosent). Fint brød utgjør kun hovedingrediens hos 8 prosent. Med andre ord ser det ut til at norske kostholdsråd med anbefalinger om grove kornprodukter har stor oppslutning.

 

Brødskala`n viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet. Merkeordningen inkluderer ikke innholdet av frø, nøtter eller andre ingredienser som har innvirkning på brødets næringsinnhold. Grovhetsmerkingen er blant annet å finne på et utvalg av brødposer og melblandinger. Brød regnes for grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel, hele korn eller kli.

Halvparten av den norske befolkningen spiser brød til frokost, mens 7 prosent sjelden eller aldri gjør det. Personer over 55 år er de mest trofaste brødspiserne (67 prosent), mens for aldersgruppen 16-34 år velger 39 prosent brød til frokost.

I rapporten Nordmenns brød- og kornvaner utført av Statens institutt for forbruksforskning svarte 45 prosent at de pleide å lese Brødskala’n når de kjøpte brød i butikken. Brødskala`n er et godt hjelpemiddelet som på en enkel måte viser hvor grovt brødet er. Se etter merket neste gang du kjøper brød.

Brødskala`n er delt i fire kategorier:
Fint; 0 – 25% sammalt mel og hele korn
Halvgrovt; 25 – 50% sammalt mel og hele korn
Grovt; 50 - 75% sammalt mel og hele korn
Ekstra grovt; 75 – 100% sammalt mel og hele korn

 

Velg grovt til hverdags

Brødskala-kalkulator

Baker du brød hjemme, kan du lett finne ut hvor grovt brødet ditt er ved hjelp av Opplysningskontoret for brød og korns brødskalakalkulator

I januar 2011 kom helsemyndigheten ut med nye kostholdsråd til befolkningen. De ønsker at vi skal velge mer grove og ekstra grove brød- og kornvarer til hverdags. Det anbefales å spise minst 4 porsjoner fullkorn hver dag. Grunnen til at denne anbefalingen er så konkret, er fordi grove kornvarer har en rekke positive egenskaper som bidrar til bedre helse. De grove brød- og kornproduktene er en god og viktig kilde til kostfiber, i tillegg til flere vitaminer og mineraler. Ekstra grovt brød gir to til tre ganger så mye kostfiber som fint brød.

I rapporten ”kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer” kommer det frem at det er sannsynlighet for at korn og kostfiber kan redusere utviklingen av kreft og daglig inntak kan bidra til å redusere faren for overvekt og diabetes type 2. Fullkorn og kostfiber er også positivt med tanke på utvikling av hjerte- og karsykdommer.

Fire porsjoner fullkorn om dagen kan for eksempel dekkes på denne måten:

  • Havregrøt til frokost.
  • 2 brødskiver med godt pålegg til lunsj.
  • Havresmoothie som mellommåltid.
  • Velge byggris til middag i stedet for ris eller pasta

Se etter Brødskala'n i butikken når du handler, og spør gjerne etter den på ditt nærmeste bakeri. 

Kilde: Opplysningskontoret for brød og korn

 

Kommentarer

    For å skrive en kommentar må du være logget inn.