VINTER - Mindre pes, - mer glede

Tiden for nyttårsforsetter, hverdagsmiddager og travle dager. Mange ønsker å spise sunnere. Hverdagsrytmen skal igjen på plass og for mange utgjør tidsklemma en daglig kamp.

Basert på forbrukerinnsikt og på besøkstall på egne plattformer ble vinterkampanjen 2015 viet raske måltidsløsninger på sunne retter som verken går på bekostning av matgleden eller tok lang tid å lage for å treffe forbrukerbehovet; den sunne og raske hverdagsretten.

Mål

Hovedfokuset i vinterkampanjen var å vise at sunn mat ikke trenger å være kjedelig eller ta lang tid å lage. Vårt klare mål var å møte et stort forbrukerbehov etter sunn og rask hverdagsmat. I tillegg ville vi løfte frem gode tradisjonsretter som skinkestek og langtidskokt kjøtt.     

          

Kampanje                                                                                                                                                                                     

 

 

 

For å møte behovet for rask og sunn mat og gi drahjelp i travle hverdager, lanserte vi årets vinterkampanje: Kjapp Mat, - mindre pes- mer glede. En kampanje med en webløsning som er skreddersydd for mobile flater og hektiske vinterdager.

Med utgangspunkt i råvarene norsk svin, kylling og biff utviklet vi enkle, raske og sunne oppskrifter, som matchet ønsket om en sunnere livsstil og frigjorde tid fra matlagingen. Alle oppskrifter under 550 kcal, med en tilberedningstid på rundt 20 minutter.

 

 

 

 

Uttak

 

 

Kampanjen ble løftet fram på matprat.no. I tillegg lanserte vi en skreddersydd webløsning for mobil som gjorde det enkelt å dele handlelisten på SMS eller via Facebook. Det var bare å sende en melding om hvem som tok seg av dagens matlaging.

 

 

 

 

Til kampanjen ble det produsert seks filmer, som ble vist på TV og YouTube, rundt temaet; den plutselige hverdagen og den plutselige middagen. Det ble også laget bannerannonser for kampanjen i tillegg til at vi holdt et stort trykk ut i sosiale medier.


I tillegg til hovedkampanjen

Tradisjonsmat: Fokus på norsk tradisjonsmat, som langtidskokt kjøtt og klassiske søndagsmiddager i egne kanaler.


Samefolkets dag: Råvarefokus på reinsdyrskav og steke- ogkokekjøtt + bredden av stykningsdeler på kampanjesiden. Uttak i sosiale medier (poster på facebook og instagram), web-TV (vinterfilm med skav) og bannerannonser.


Vinter uke 1-12
 

  • Bærende ide: «Mindre pes og mer glede»
  • Kategorier: Sunn, Rask, Familien (inkludert MatStart) og Tradisjon


Vinter/Kjapp mat 2015 

Kampanjen genererte en samlet oppmerksomhet (som svarer de har sett denne reklamen) på 63 %, høyeste i 2015

29 % svarer at de liker denne TV-filmen bedre enn andre reklamefilmer på TV

Vår morsomste film: over 50 % svarer at de synes TV og web-TV filmene var morsomme

Ca 30 % økning i visninger med kyllingoppskrifter i de første ukene etter kampanjestart sammenlignet med perioden etter kampanjeslutt. Samme tall for oppskrifter med storfe viser en økning på drøyt 20 %

Nesten 30 % økning i total trafikk (økter/besøk) på matprat.no i kampanjeperioden i forhold til 2014