VÅR - Vårfornyelse

Våren er en sammensatt periode. Lysten på lettere mat våkner hos de fleste, og økningen søk på sunne oppskrifter er et sikkert vårtegn. Samtidig dekker fokusperioden både påske, høytid og fest med behov for norske tradisjonsretter.

Med «vårfornyelse» som bærende idé, ønsket vi å inspirere til sunne retter med en spennende vri, i tillegg til de mer klassiske rettene med nytt tilbehør.

 

Mål

 

 

Fokusråvarene var norsk storfe, strimlet svinekjøtt, kyllingfilet, kalkun og magre kjøttdeiger. Satt i sammenheng med forbrukerbehovet ønsket vi å bidra med inspirasjon og oppskrifter til å tenke sunt. Vi videreførte arbeidet gjennom å vise forbrukerne at sunn mat ikke trenger å være kjedelig.

 

 

 

 

I påsken og festmåneden mai løftet vi frem gode norske mattradisjoner og utviklet oppskrifter som ga tradisjonsmaten en ny vri i form av tilbehør. 

 

 

 

 

 

 

 

Et annet viktig ledd i kampanjeperioden var fokuset på unge jenter og jern. Vi ønsket å vise at magert biffkjøtt og storfekjøtt var velegnet i sunne retter, og at de inneholder jern som er spesielt viktig for jenter og unge kvinner i fertil alder.

 

 

Kampanjen

Vårkampanjen inneholdt tre viktige matsesonger: Påske, vårfornyelse og festmåneden mai. Vi delte derfor perioden inn i tre deler:

Påske

Påske er høysesong for egg, og vi løftet frem eggets gode egenskaper og muligheter både som frokostegg, lunsjegg, middagsegg, smårettsegg, og det søte egget.

Vi utviklet oppskrifter som viste hvordan man lykkes med klassiske lammeoppskrifter og retter med mer eksotisk vri.

 

Vårfornyelse

Her var sunn og rask-kategorien i fokus, og vi utviklet retter som ikke inneholdt mer enn 550 kcal. I tillegg la vi til en egen underkategori hvor vi erstattet smaksdrivere som fløte og smør med eksotiske urter, krydder og grønnsaker fra land som Thailand, India og Japan.

Sunne fristelser ble laget med et tak på maks 650 kcal. 

 

Festmåneden mai

I mai løftet vi fram norske tradisjonsretter. Vi ga spekematen nytt tilbehør, og produserte nye kakeoppskrifter, både kjære klassikere og nye favoritter.

 

Uttak

 

 

Til sunn- delen av kampanjeperioden utviklet vi oppskrifter på sunne retter av norsk strimlet svinekjøtt, kyllingfilet og biff av storfe. Med utgangspunkt i disse, produserte vi fem podcaster som på en underholdende måte formidlet mathistorie, kuriosa og fakta om de enkelte rettene.

 

 

 

I tillegg arrangerte vi en egen konkurranse hvor vi oppfordret folk til å lage maten, ta bilde av retten og legge den på Instagram med #matprat.

I tradisjonsdelen fokuserte vi på å utvikle oppskrifter og artikler til egne kanaler med fokus på påske og festmåneden mai. I tillegg gjennomførte vi to reinkampanjer i forbindelse med Samefolkets dag og i påskeuken.

 

En viktig aktivitet i vårkampanjen, var markeringen av World Iron Awarness Week hvor vi arrangerte et frokostseminar om jern og helse. Vi rettet fokus mot to av risikogruppene for jernmangel: tenåringsjenter og kvinner i fertil alder.

 

 

Matstart.no ble oppdatert med nye og spennende oppskrifter på blant annet amerikanske pannekaker, minitacos og vårruller.

Vår uke 13-21

  • Bærende ide: Vårfornyelse
  • Kategorier: Sunn, Tradisjon og Gjest

Vår/Sunne fristelser

48 % svarte at de syntes reklamen/de digitale annonsene var inspirerende.

44 % svarte at de syntes reklamen/de digitale annonsene var relevante.

52 % oppga at de fikk lyst å bruke matoppskrifter fra matprat.no når de så reklamen.

48 % svarte at de syntes reklamen var inspirerende.

43 % av de som la merke til eller hørte på podcasten, svarte at de hadde benyttet seg av den.