SOMMER - Litt ferie hver dag

I 2014 sendte vi et kamerateam ut i verden for å hente hjem oppskrifter og inspirasjon til sommerens kampanje. Vi ville introdusere nordmenn for 2014s største mattrend: Streetfood.

I 2015 gjorde vi motsatt: Vi hentet utenlandske kokker til MatPrat og utfordret dem til å lage streetfood med noen av verdens beste råvarer; de norske!

Mål

Hovedmålet med sommerkampanjen var å fremheve den fantastiske kvaliteten på norsk egg og kjøtt. Samtidig ønsket vi å videreføre sommerkampanjen fra i fjor. Gjennom et samarbeid mellom våre matrådgivere og fire utenlandske kokker, utviklet vi nye streetfood-oppskrifter basert på sesongens norske råvarer.

Kampanjen

For å få inspirasjon til autentisk streetfood, hentet vi Jonathan fra Mexico, Angela fra USA, Ton fra Thailand og Helle fra Danmark. De utviklet i samarbeid med våre matrådgivere oppskrifter som var en krysning mellom norske råvarer og utenlandske smaker. Ekte streetfood som satte fart på både smaksløkene og reiselysten. Den bærende ideen var: Litt ferie hver dag.

Uttak

Det ble utviklet over førti nye oppskrifter med egg, kylling, svin og storfe.

Vi valgte en oppskrift fra hver kokk og hvert land, som vi presenterte gjennom en tipsfilm .

I tillegg produserte vi filmen Norwexico som bygger rundt Jonathan sitt første møte med Norge. Møtet skildres via et brev til sønnen hjemme i Mexico. Gjennom tankene brevet vekker i hodet til gutten, får vi se Norge og «sannheten om Nordmenn», fortalt på en humoristisk måte. Filmen lander på kjøkkenet til MatPrat, med fokus på den gode kvaliteten til norsk kjøtt og egg.

Norwexico ble sendt på TV i juni og deler av juli, mens tipsfilmene ble vist og delt på YouTube, facebook og Instagram. I tillegg førte egne oppskriftsbannere fra ulike nettsider til kampanjesiden på matprat.no gjennom hele sommeren.

Sommerkampanjen ble promotert i egne kanaler og i sosiale medier. Facebooksiden var full av gode tips til streetfood, grillmat, desserter, pikniker og ikke minst lette sommerretter.

Sommer uke 22-32

• Bærende ide: Litt ferie hver dag
  • Kategorier: Rask, Sunn, Gjest, Familien/MatStart

Sommer – Street Food

35 % svarer at de liker denne filmen bedre enn andre reklamefilmer på TV.

Kampanjen genererte en samlet oppmerksomhet (som svarer de har sett denne reklamen) på 49 % .
Nesten 50 % svarer at de synes TV-filmen var morsom.

41 % svarer at de synes TV-filmen var interessant.

Over 20 % økning i total trafikk på matprat.no i kampanjeperioden i forhold til  2014.